Jurajskie Forum Dyskusyjne
http://forumjurajskie.pl/

Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.
http://forumjurajskie.pl/viewtopic.php?f=1&t=2297
Strona 2 z 22

Autor:  Szymon [ 10 lut 2008, 14:53 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

Ze zdjęcia można wywnioskować, że jest to Hanriot H-28 produkowany w poznańskiej wytworni "Samolot", gdzie zbudowano ich 144 sztuki + 16 w wersji sanitarnej zaprojektowanej przez inż. Bartla

Autor:  alkosander [ 10 lut 2008, 15:36 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

Czyli jest to podwójny jurajski ślad bo Ryszard Bartel, znany głównie ze swoich samolotów szkolnych Bratel BM-4;BM-5;BM-6 urodził sie w Sławniowie.

Autor:  alkosander [ 29 maja 2008, 11:12 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

Pod wpływem paralotniowej fotografii Ogrodzieńca wróciłem do "warczącej" tematyki jurajskiej. Jest trochę ciekawych śladów zwłaszcza lotniczych. W tym temacie jest pokazany Hanriot hr.Raczyńskiego. Kiedyś Młody dał zdjęcie lotniska pod Zawierciem.Bartel i Arkuszewski są mocno związani z lotnictwem i z Pilicą. Arkuszewski prowadził kiedyś rozmowy z wojskiem o sprzedaży jakiegoś fragmentu pilickich włości na poligon lotniczy. Przy okazji remanentu w notatkach znalazłem dwa wykazy: Wypadki lotnicze na Jurze i związani z Jurą lotnicy, którzy zginęli w wypadkach.

Lotnicze wypadki na Jurze:

13 sierpnia 1925 roku w Skale lotnicy 2 pułku lotniczego w Krakowie plutonowy pilot Kazimierz Kalinowski oraz por.kawalerii Leon Paszkowski zginęli śmiercią lotnika wskutek ześlizgnięcia się samolotu na skrzydło w czasie lotu służbowego na Ansaldo A 300 .

12 lipca 1934 pod Prądnikiem Czerwonym Józef Zasada pilot 2 pułku lotniczego ginie na samolocie Breguet. Pochowany na cmentarzu Rakowickim

11 września 1937 w Biskupicach koło Pilicy w czasie lotu treningowego na RWD 8 zginęli wskutek zatarcia silnika piloci rezerwy 2 pułku lotniczego Tadeusz Strumiński ur 6 grudnia 1914 roku w Krakowie i Karp Kutrowski ur 8 czerwca 1912 w miejscowości Rubcze k /Aleksandrowa

1 czerwca 1938 roku na poligonie w Błędowie podczas tzw."szkoły ognia" 2 pułku lotniczego czyli ostrego strzelania i bombardowania zginęła załoga samolotu PZL P-23 Karaś kpr pilot Tadeusz Suchodolski ur.25.10.1914 w Sochocinie pow.Płońsk, ppor obs Stanisław Tobiasz ur 1911 w Wieliczce i kpr strzelec samolotowy KAzimierz Konkol ur.4.3.1916 w Horyńgrodzie pow.Równe

19.8.1938 zginęli pod Krzeszowicami podczas lotu ćwiczebnego bez widoczności na samolocie Lublin RXIII lotnicy 26 eskadry towarzyszącej Józef Kądziela ur.2 1 1915 w Skalbmierzu i Władysław Klocek ur.20.10.1915 w Mysłowicach


Jurajscy lotnicy:

Marian Edward Reroń ur.w Wolbromiu 24 grudnia 1897 roku,syn Wincentego i Marii z Sokołowskich. Po ukończeniu Szkoły Pilotów w Bydgoszczy dostał przydział do 2 pułku lotniczego w Krakowie. 8 sierpnia1924 zginął w czasie lotu służbowego wraz z szer.mechanikiem Rudolfem Tobolakiem. Pochowany na cmentarzu wojskowym w Krakowie

Ignacy Stanisław Prawdzic Sękowski ur.w Częstochowie,syn Władysława i Jadwigi z Pietków Zginął 12 sierpnia 1926 w Lidzie jako dowódca 113 eskadry.

Fołtyn Tadeusz ur. w Olkuszu 18 kwietnia 1900 roku syn Piotra i Karoliny z Sikorskich. Zginął jako pilot42 eskadry 4 pułku lotniczego,27 stycznia 1928 roku na samolocie Spad wskutek oderwania się skrzydeł.Pochowany w Będzinie

Wiktor Jan Śliwa ur. w Zawierciu 14 grudnia 1892 roku , syn Michała i Anny z Lewickich.Walczył w Legii Cudzoziemskiej,potem służył we francuskiej marynarce wojennej.Po ukończeniu szkoły pilotów wraca z armią Hallera do Polski. 15 maja 1929 roku zginął w 11 pułku lotniczym na samolocie Spad 21. Pochowany w Lidzie.

Kazimierz Raczkowski ur. w Częstochowie 17 września 1902 roku.Służył w 6 pułku lotniczym.16 października 1929 Zginał na samolocie Spad jako pilot Lotniczej Szkoły Strzelania i Bombardowaniaw Grudziądzu.

Zygmunt Dołęga Kawęcki ur. w Częstochowie 16 maja 1903 roku, syn Władysława i Marii z Irzykowskich.5 grudnia 1929 zginął jako lotnik Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku.Pochowany w Częstochowie

mjr Jerzy Józef Wieniawa Długoszowski ur. w Częstochowie19 grudnia 1898 roku. Dowódca dywizjonu w 1 pułku lotniczym. Zginął 11 maja 1931

Gawlik Józef ur. w Prądniku Czerwonym.11 sierpnia 1931 zginął jako pilot Morskiego Dywizjonu Lotniczego.

Jan Kopciuch u r. 7.10.1901 w Wolbromiu,syn Antoniego i Balbiny z Machajskich. 18 września 1931 roku jako pilot 2 pułku lotniczego ginie wraz z ppor.obserwatorem Kazimierzem Borowcem pod Płockiem podczas służbowego lotu nocnego.

Jan Sikorski ur.w 1909 roku w Częstochowie syn Aleksandra i Julii z Lachowiczów.Pracownik PZL.Zginął 4 sierpnia 1934 podczas szkolenia szybowcowego w Bezmiechowej.

Władysław Baliński ur. w miejscowości Dobra* woj.kieleckie11 września 1903 roku syn Józefa i Marii z domu Latacz. Po wypadku na samolocie Breguet w dniu 10 sierpnia 1934 roku zmarł 23 sierpnia

*Nie mam jednoznacznej informacji,że chodzi o Dobrą w gminie Pilica ale nazwisko Latacz jest tam popularne.Temat do dalszych poszukiwań

Aleksander Sobota ur w Zawierciu 29 listopada 1903 roku syn Antoniego i Agnieszki z Libesrkich.Zginął na lotnisku w Katowicach w dniu 29 maja 1936 roku w czasie lotu na RWD 8.Pochowany w Zawierciu

plut.pchor. Tadeusz Młyńczyk w Zawierciu ur 5 września 1913. 22 sierponia 1936 w czasie ćwiczeń rezerwy 2 pułku lotniczego samolot Potez XV którym leciał wraz z kpr strzelcem Józefem Kawalą uległ wypadkowi koło Bińczyc. Pochowany na cmentarzu Rakowickim

Władysław Zieliński ur. w Przyrowie 20 marca 1901 roku. 4 lutego 1935 roku zginął w Stężycy koło Krasnegostawu w czasie lotu służbowego na samolocie Lublin R XIII D.Pochowany na cmentarzu Powązkowskim

Karol Aleksander Lubański ur. w Olkuszu 4 lutego 1905 r, syn Aleksandra I Anny z Lesków. 23 kwietnia 1937 ginie na samolocie PWS 17 na lotnisku w Sadkowie jako komendant 2 eskadry ćwiczebnej pilotażu Szkoły Podchorążych Lornictwa w Radomiu. Pochowany w Olkuszu

Sławków to nie Jura ale ze względu na sąsiedztwo i nietuzinkową postać czynię wyjątek:
20.06.1938 w miejscowości Dąbrówka koło Piseczna ginie czołowy polski pilot doświadczalny plutonowy Stanisław Macek ur .12.1907 w Sławkowie - pilot doświadczalny Samodzielnego Dywizjonu Doświadczalnego Wraz z nim giną starszy majster wojskowy Ignacy Kasprzyk i szer.pomocnik mechanika Mieczysław Sioch .W samolocie PZL P-37A Łoś doszło do urwania płata.

Lista nie jest kompletna bo często informacje o miejscu zdarzenia są mało precyzyjne. [ np. "pod Krakowem" ]. Nie ma też na tej liście lotników urodzonych w Krakowie (po tamtej stronie Wisły jest jeszcze Kraków nie ma już Jury :wink: ) oraz wypadków na samym krakowskim lotnisku. Notki biograficzne poszczególnych postaci są szersze,są też zdjęcia więc jeśli kogoś coś zainteresuje niech da znać.

Autor:  u469 [ 29 maja 2008, 17:48 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

Witam.
Super zestawienie, przyznam, że biogramik mjr Jerzego Józea Wieniawy Długoszowskiego z uwagi na zbieżnośc nazwisk z tym bardziej znanym Wieniawą czytałem co najmniej dwa razy.
pozdrawiam.

Autor:  mlody [ 29 maja 2008, 18:20 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

Jak wypadki to i awarie. Kto dzisiaj pamięta,że w okolicach Zawiercia przebiegała trasa
jednego z największych rajdów lotniczych?
W 1934 roku Polska była organizatorem międzynarodowych zawodów samolotów turystycznych-Challenge. W dniu 14 września 1934 roku samoloty wystartowały z lotniska w Katowicach kierując się na Lwów a następnie Wilno -meta rajdu. Jeden z samolotów na krótko po starcie uległ awarii i został zmuszony do lądowania na polach Poręby Mrzygłodzkiej. Wkrótce wylądowal następny samolot, który po diagnozie mechaników wystartowal do Katowic po zapasowe części. Pilotem uszkodzonego samolotu byl generał pułkownik Jan Ambruz- sława czechosłowackiego lotnictwa( wówczas kapitan), pierwszy dowódca czechoslowackiego 312 dywizjonu myśliwskiego w Anglii w 1940 roku, następnie attache lotniczy w Kanadzie. Po zakończeniu wojny powrócil do Czechosłowacji skąd w 1948 roku ( uznano go za szpiega i zdrajcę)wyemigrowal do USA gdzie zmarł w 1994 roku. Na zdjęciu Nr 3 Jan Ambrus w okresie II wojny światowej.

Załączniki:
Challenge 1934.JPG
Challenge 1934.JPG [ 38.3 KiB | Przeglądane 13181 razy ]
aero2001934challengejanzr5.png
aero2001934challengejanzr5.png [ 207.58 KiB | Przeglądane 13181 razy ]
ambrusjae1.jpg
ambrusjae1.jpg [ 5.24 KiB | Przeglądane 13181 razy ]
najstarsi "górale" pokazują miejsce awaryjnego lądowania
mrokshefliklh3.jpg
mrokshefliklh3.jpg [ 86.37 KiB | Przeglądane 13181 razy ]

Autor:  alkosander [ 29 maja 2008, 19:57 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

Cytuj:
najstarsi "górale" pokazują miejsce awaryjnego lądowania
A mówią że Młody ze starymi się nie dogada :wink:

Słowo się rzekło... przepisuję.Inny Wieniawa ale życiorys wcale nie "gorszy".

Jerzy Józef Wieniawa Długoszowski urodził się dn.19 grudnia 1898 roku w Częstochowie.Mając szesnaście lat ,w styczniu 1915 roku, wstępuje do ułanów Legionów polskich.W listopadzie tegoż roku zostaje ranny. Po paru miesiącach wraca na front. Walczy w szeregach1-go pułku ułanów Beliny i w sierpniu1916 r. po raz wtóry składa ofiarę krwi. W maju 1917 r.zostaje odkomenderowany do oficerskiej Szkoły Kawalerii w Ostrołece a w trzy miesiące później okupanci internują go w obozie dla jeńców w Szczypiornie. W listopadowych dniach 1918 r. wstępuje do1-go pułku ułanów Beliny,lecz już w końcu grudnia tegoż roku przechodzi do lotnictwa. W kwietniu 1919 r.mianowano go podporucznikiem.W rok potem idzie na front jako pilot 21 Eskadry Niszczycielskiej. Wykonuje dużą ilość lotów bojowych odznaczając się wielokrotnie. Niebezpieczeństwem nie gardził po żołniersku. Jego samolot A.E.G. często wracał z lotów podziurawiony kulami. Ciężko ranny podczas dalekiego wywiadu lotniczego, w dniu 2 lipca 1920 r. , tracąc chwilami przytomność, przez 30 minut pilotował jeszcze, by ocalić obserwatora i samolot i dotrzeć do wysuniętego lotniska. Za zasługi bojowe w lotnictwie zostaje odznaczony orderem Virtuti Militari ,Krzyżem Walecznych i Polową Odznaką Pilota. We wrześniu 1920 r. zostaje mianowany kapitanem i przez jakiś czas pełni służbę w Szefostwie Lotnictwa, poczem zostaje instruktorem w Szkole Pilotów w Bydgodszczy. W 1922 r.przeniesiono go do 1-go pułku lotniczego, gdzie w dalszym ciągu pracuje nad wyszkoleniem kadr lotniczych. Jest potem, w ciągu roku,zastępcą komendanta parku lotniczego. W końcu r.1923 zostaje dowódcą eskadry, a w 1928 r- dowódcą dywizjonu myśliwskiego. W 1930 r. awansowany jest na majora. Wszechstronną i różnorodną była praca ś.p. majora Długoszowskiego na polu lotnictwa. As między orłami z wojny - wsód szarzyzny pracy pokojowej był pełen zapału w służbie ,a w życiu prywatnem -niepospolitej fantazji. Niestrudzony w spełnianiu niekończącego się łańcucha obowiązków żołnierskich - pracował zawsze z rozmachem,ile sił starczyło,zyskując uznanie przełożonych, a szacunek głęboki i prawdziwe przywiązanie podwładnych.Jako widoczny symbol swych wysiłków i trudów pokojowych nad podżwignięciem wyszkoleniem lotnictwa - otrzymał Srebrny Krzyż Zasługi. Szczery i serdeczny kolega,życzliwy i dbały przełożony,człowiek prostolinijny w myślach i w czynach. Był lotnikiem rasowym, ducha i charakteru, czujną pełniąc straż, jako niezrównany pilot myśliwski. Dnia 11maja 1931 roku mjr-pilot Wieniawa Długoszowski zginął śmiercią lotniczą, czyniąc dotkliwą lukę w szeregach skrzydlatych rycerzy.

[M.Romeyko "Ku czci poległych lotników.Zarys dziejów lotnictwa polskiego" wyd.1933 ]

Autor:  Scowron [ 02 cze 2008, 18:59 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

alkosander napisał(a):
Władysław Baliński ur. w miejscowości Dobra* woj.kieleckie11 września 1903 roku syn Józefa i Marii z domu Latacz. Po wypadku na samolocie Breguet w dniu 10 sierpnia 1934 roku zmarł 23 sierpnia

*Nie mam jednoznacznej informacji,że chodzi o Dobrą w gminie Pilica ale nazwisko Latacz jest tam popularne.Temat do dalszych poszukiwań


Witam
Najprawdopodobniej chodzi o "tą" Dobrą. Jednak z tego co się dowiedziałem to mieszkał on na Sławniowie na tzw. Piaskach. Natomiast jego siostra miaszkała w Dobrej, na pewno jeszcze żyła pod koniec lat 70.
Podobno często się zdarzało, że krązył nad Dobrą i Sławniowem samolotem.

Pozdrawiam Scowron

Autor:  mlody [ 02 cze 2008, 20:42 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

Na cmentarzu w Pilicy jest grób pilota a raczej lotnika, który latał w Anglii w czasie II WŚ. Mieszkał w jednym z krajów afrykańskich. Jego życzeniem było aby pochowano go w Pilicy skąd pochodził.

Autor:  Michał [ 04 gru 2008, 18:09 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

Wracając z Dobrej zatrzymałem się dziś w Pilicy i m.in. zapędziłem się na wzgórza za klasztorem - szkoda że słońca już nie było...
Z trudem przedarłem się przez całkowicie rozmoknięte pole do pomnika na szczycie, krzyż był przewrócony, udało się go postawić, ale trzeba by go jakoś zakotwiczyć.
Przy okazji jest pewna niezgodność między tabliczką, a informacjami podanymi powyżej przez Alkosandra?

tzn. jest:

Strumiński Stanisław
lat 22 - lotnik
zginął w czasie mgły
w X. 1937r.

Załączniki:
pilica_lot-1.jpg
pilica_lot-1.jpg [ 80.64 KiB | Przeglądane 12435 razy ]
pilica_lot-2.jpg
pilica_lot-2.jpg [ 94.98 KiB | Przeglądane 12435 razy ]

Autor:  alkosander [ 04 gru 2008, 19:46 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

Jest niezgodność imienia i daty ale ja daję wiarę książce A.Popiela "Pamięci poległych lotników 1933-1939". Bibliografia jest rzetelna a data śmierci (11 września 1937) podana co do dnia więc raczej nie jest wzięta z powietrza. Dlaczego na krzyżu jest tylko jedno nazwisko nie wiem.Być może krzyż po latach ufundowała rodzina Strumińskiego i stąd niedokładna data i jedno tylko nazwisko.Obaj piloci pochowani są na cmentarzu Rakowickim (kwatera lotnicza 4-3-4 i 4-3-5) więc można tam przy okazji poszukać potwierdzenia daty.

Autor:  alkosander [ 09 gru 2008, 16:17 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

Zdjęcie Michała w połączeniu z iście marcową pogodą zmobilizowało mnie i Szymona do rekonesansu.Błoto w polach było niestety też marcowe zwłaszcza kiedy szło się na skuśkę przez oziminę. Na wiosnę trzeba będzie pomyśleć o trwałym połączeniu postumentu z podstawą zaprawą klejącą albo o zakotwieniu ale to drugie rozwiązanie,chociaż pewniejsze może być kłopotliwe ze względu na konieczność wiercenia otworów w plenerze. Chyba,że uda nam się zaprosić do Pilicy... agregat prądotwórczy wraz z właścicielem :wink: Krzyż został "tuningowany" przez dołożenie drugiego śmigła z tworzywa i nowej tabliczki. Domyślam się,że to dzieło kogoś z rodziny p.Strumińskiego. Cel szczytny ale czy nie lepiej było wymienić pierwotne,znajdujące się w marnym stanie, drewniane śmigło na takie samo co do kształtu i materiału? Średnio mi się podoba to co zobaczyłem bo po pierwsze powstała jakaś dziwaczna hybryda,kompilacja czy też "wariacja na temat" a po drugie tabliczka w jakiś sposób "fałszuje historię" nie wspominając o drugiej ofierze wypadku. Szer.Kutrowski nie był wprawdzie lotnikiem a jedynie pasażerem RWD-8 w feralnym locie ale mimo tego nie powinien być pominięty.Jeśli tabliczkę zamontował ktoś z rodziny to dziwna jest też niezgodność imienia z dokumentami. Przy okazji załączam zdjęcie pchor.Strumińskiego.

Załączniki:
Strumiński.jpg
Strumiński.jpg [ 16.33 KiB | Przeglądane 12347 razy ]
PC090009.jpg
PC090009.jpg [ 125.16 KiB | Przeglądane 12347 razy ]

Autor:  Robert [ 09 gru 2008, 16:39 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

alkosander napisał(a):
Chyba,że uda nam się zaprosić do Pilicy... agregat prądotwórczy wraz z właścicielem


cała przyjemność po stronie agregatu :P, właściciela pytać nie będę :mrgreen:

Autor:  alkosander [ 09 gru 2008, 16:50 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

A do wiosny zostało tylko 101 dni :D

Autor:  Michał [ 09 gru 2008, 18:00 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

Ale trzeba go tam dostarczyć, czyli albo Szymon przeprowadzi manewry OSP Pilica, albo potrzeba będzie mojego pojazdu :twisted:

Autor:  alkosander [ 09 gru 2008, 19:19 ]
Tytuł:  Re: Zabytkowa motoryzacja i lotnictwo na Jurze.

Cytuj:
...albo Szymon przeprowadzi manewry OSP Pilica...
Odpada. W całym województwie nie ma tyle węgrzyna :roll:

Strona 2 z 22 Strefa czasowa: UTC + 1
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
http://www.phpbb.com/