Teraz jest 28 mar 2024, 14:12




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 104 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 07 cze 2020, 18:35 

Dołączył(a): 21 maja 2020, 01:08
Posty: 71
A po szynach pomykały takie oto cacka.


Załączniki:
lokomotywa Rawka pędziła po torach Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej
IMG_20200607_191803[1]_Easy-Resize.com.jpg
IMG_20200607_191803[1]_Easy-Resize.com.jpg [ 218.19 KiB | Przeglądane 4367 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 cze 2020, 19:37 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Dość krótko. Od 1847 do 1863. Masz jakieś zdjęcia z odcinka Częstochowa - Ząbkowice?

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 25 sie 2020, 18:31 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 1241
Lokalizacja: Jura
Korespondencja Dyrekcji Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej z Michałem Poleskim, m.in. w sprawie rozgraniczenia terytorium kolejowego od gruntów majątku Rokitno. 1907 rok.


Załączniki:
Kolej Warszawsko- Wiedeńska , Michał Poleski, 1907 r..jpg
Kolej Warszawsko- Wiedeńska , Michał Poleski, 1907 r..jpg [ 40.71 KiB | Przeglądane 3776 razy ]
Kolej Warszawsko- Wiedeńska , Michał Poleski, 1907 r., cz.2.jpg
Kolej Warszawsko- Wiedeńska , Michał Poleski, 1907 r., cz.2.jpg [ 62.53 KiB | Przeglądane 3776 razy ]
Kolej Warszawsko- Wiedeńska , Michał Poleski, 1907 r., cz.3.jpg
Kolej Warszawsko- Wiedeńska , Michał Poleski, 1907 r., cz.3.jpg [ 40.31 KiB | Przeglądane 3776 razy ]
Kolej Warszawsko- Wiedeńska , Michał Poleski, 1907 r., cz.4.jpg
Kolej Warszawsko- Wiedeńska , Michał Poleski, 1907 r., cz.4.jpg [ 56.9 KiB | Przeglądane 3776 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 paź 2020, 08:24 

Dołączył(a): 06 cze 2011, 13:09
Posty: 633
W wątku Mapy Daniela Gottloba Reymanna dyskusja zahaczyła o DŻW-W i warianty jej przebiegu. W pierwszym poście tego wątku @Tom opisał je w skrócie, ale może ta mapka, zamieszczona w publikacji „150 lat Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej” (CDOKP W-wa 1995), lepiej zobrazuje sytuację.
Załącznik:
Warianty trasy.jpg
Warianty trasy.jpg [ 115.38 KiB | Przeglądane 3459 razy ]


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 paź 2020, 09:43 

Dołączył(a): 06 cze 2011, 13:09
Posty: 633
Opis otwarcia odcinka z Piotrkowa do Częstochowy
Załącznik:
Otwarcie odcinka Piotrków-Częstochowa..jpg
Otwarcie odcinka Piotrków-Częstochowa..jpg [ 113.75 KiB | Przeglądane 3453 razy ]

Załącznik:
Otwarcie odcinka Piotrków-Częstochowa...jpg
Otwarcie odcinka Piotrków-Częstochowa...jpg [ 46.15 KiB | Przeglądane 3453 razy ]


Tak wtedy wyglądał dworzec w Częstochowie
Załącznik:
Dworzec w Częstochowie.jpg
Dworzec w Częstochowie.jpg [ 84.56 KiB | Przeglądane 3453 razy ]


A tak bilet
Załącznik:
Bilet.jpg
Bilet.jpg [ 63.31 KiB | Przeglądane 3453 razy ]


Daty otwarcia poszczególnych odcinków DŻW-W
Załącznik:
Daty otwarcia.jpg
Daty otwarcia.jpg [ 35.62 KiB | Przeglądane 3453 razy ]


Wszystkie wklejki pochodzą z ww. książki


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 paź 2020, 09:59 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 1415
Nnno, no... Patrząc na te projekty jako częstochowianin chylę czoła przed tym co ich nie zrealizował i zrobił "po swojemu". Gdyby zrealizowano któryś z tych projektów to Częstochowa na pewno nie stałaby się trzecim miastem w Królestwie po Warszawie i Łodzi. Podobnie mogłoby być z Zawierciem - nadal byłoby mniej ważne od Kromołowa :wink:


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 paź 2020, 10:33 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Kasiu. A znasz może szczegóły tego zrealizowanego wariantu? kwab bowiem zacytował informację sugerującą, że tor pierwotnie przebiegać miał pod samą Jasną Górą, obok składu solnego.

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 07 paź 2020, 10:49 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 1415
Rybak napisał(a):
kwab bowiem zacytował informację sugerującą, że tor pierwotnie przebiegać miał pod samą Jasną Górą, obok składu solnego.

Za bardzo na skróty :mrgreen: Kwab zacytował informację z której wyraźnie wynika - co sam zauważył - że skład solny w Czewie był u stóp Jasnej Góry przy skrzyżowaniu Alei i Pułaskiego (można tylko spekulować w którym narożniku). Następnie spytał (zapewne zasugerowany postem Marianowskiego o zbyt daleko na zachód narysowanej linii kolejowej na mapie którą Ty przytoczyłeś :wink:) czy czasem nie planowano poprowadzić kolei w miejscu obecnej Pułaskiego?!
Moim zdaniem zdecydowanie nie! Nie chcę rozwijać tego tematu ale byłoby to z kilku powodów bezsensowne...


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 paź 2020, 10:56 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
@smar. Przeczytaj proszę treść która jest pod linkiem kwaba.
Autor najpierw pisze o kościele św.Jakuba, potem o kolei, a potem o składzie solnym

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 07 paź 2020, 13:34 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 1415
Cytuj:
"W polowie tej ulicy widać po prawej ręce maly kosciołek S. Jakóba przy którym w pobliskiej kamienicy mieszkają Panny Maryawitki sprowadzone tu z Wilna przez rząd. Nowa droga na kolej żelazną przeznaczona przerzyna tę ulicę, w której rogu, tam gdzie się styka z wielkim placem otaczającym górę rozciąga się obszerny magazyn solny"

Rzeczywiście czytając to i nie mając pojęcia o topografii Częstochowy można pomyśleć że owa "droga żelazna" przerzyna Aleje między kościołem św. Jakuba a ulicą Pułaskiego. Tyle że wszyscy wiemy że nigdy tak nie było! Wiedział o tym również autor tych słów bo pisał to w 1946 (? - rok wydania książki) i w tymże 1846 zostało otwarte połączenie kolejowe z Piotrkowa do Częstochowy. Nawet jeżeli jego opis jest z sprzed otwarcia linii to i tak tyczy się stanu rzeczywistego a nie projektu!!! (Dla mnie założenie że odbył pielgrzymkę zanim rozpoczęto budowę częstochowskiego odcinka kolei i np. w Alejach była tablica informacyjna z projektem planowanej linii na którym to projekcie wyrysowano ją że przebiega koło składu solnego jest co najmniej dziwaczne. Używajmy czasem brzytwy Ockhama :wink: )


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 paź 2020, 12:30 

Dołączył(a): 13 lis 2015, 09:27
Posty: 1241
Lokalizacja: Jura
Rybak napisał(a):
Masz jakieś zdjęcia z odcinka Częstochowa - Ząbkowice?

Zdjęcie dworca w Myszkowie, podrzucone mi przez kolegę (duże tradycje kolejarskie w rodzinie).
Niestety nie wie który to rok. Może komuś z was uda się rozszyfrować.


Załączniki:
dworzec w Myszkowie.jpg
dworzec w Myszkowie.jpg [ 83.38 KiB | Przeglądane 3326 razy ]
Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 paź 2020, 16:50 

Dołączył(a): 18 wrz 2012, 16:22
Posty: 3369
Lokalizacja: Słajszewo/Ujejsce
Po prawej stronie zdjęcia widać fragment kompleksu budynków, w których mieszkały rodziny kolejarzy. Wyburzono je około 1975 roku

_________________
Gutta cavat lapidem non vi sed saepe cadendo
www.bezmiejsca.pl


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 12 paź 2020, 17:13 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 cze 2014, 20:40
Posty: 1639
Lokalizacja: Częstochowa
Trop Rybaka logiczny,ja powstanie tego zdjęcia na podstawie gapienia się w nie i dedukcji podobnej do tej jaką przyjął Rybak posunął bym dalej wstecz.Kolejarz taki jakichś przedwojenny,a może to nie kolejarz.Jest jeszcze inny element,duża ilość izolatorów na północnej ścianie,to element telekomunikacyjnej infrastruktury.Łączność międzymiastowa kablem wiodła wzdłuż torów,i potem na miasto drutem.Było tak jeszcze w latach pięćdziesiątych XXw.Trudno jednak dopatrzeć się czy są tam jeszcze druty.


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 paź 2020, 18:46 

Dołączył(a): 02 lis 2011, 11:22
Posty: 1415
Podobnie jak Marianowski zwróciłem uwagę na te izolatory ale nie wiedziałem kiedy sieci miejskie zostały skablowane - dla mnie były odkąd pamiętam - choć na wioskach były napowietrzne jeszcze w latach sześćdziesiątych. Marcin jako fachowiec w tej sprawie ma pełną wiedzę.
Zwróciłem też uwagę na ten (chyba...) maszt dla flagi - czy były takie przed wojną czy to socjalistyczny wynalazek? Czy ktoś może wie?
I ostatnia sprawa - drzewa na zdjęciu są bardzo młode - może któreś z nich jeszcze rośnie i na tej podstawie można by oszacować upływ czasu od zrobienia fotki?


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 paź 2020, 19:14 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 cze 2014, 20:40
Posty: 1639
Lokalizacja: Częstochowa
smar napisał(a):
Podobnie jak Marianowski zwróciłem uwagę na te izolatory ale nie wiedziałem kiedy sieci miejskie zostały skablowane - dla mnie były odkąd pamiętam - choć na wioskach były napowietrzne jeszcze w latach sześćdziesiątych.

Smar,z tym okablowaniem to bardzo różnie,chyba Ci opowiadałem jak otwierałem łącze które okazało się być zamknięte w 1936r.z tego właśnie roku znalazłem wizytówkę z imieniem i nazwiskiem montera. Wizytówki takie były pewnie niczym innym jak gwarancją solidności wykonania dzieła,fachowiec kładł na szali własną reputacje.Jednak dopiero po wojnie na dobre zaczęły znikać druty.Inaczej z międzymiastową,tu kolej już w XIXw.posiadała telegraf,udoskonalany potem o całkiem nowoczesne kable,stąd telekomunikacja na kolei i te izolatory na zdjęciu.W miastach można powiedzieć że w połowie XXw.druty zniknęły lub były bardzo unikatowe.Na wsi ile mogło być telefonów,sołtys,lekarz i jakiś kolo z PZPR,więc dla sześciu drutów kto by obalał słupy lepiej znoszące kontaktk z ciężarówką od nowych betonowych.Drewniany się prostowało,a spękany betonowy był już tylko szrotem.
Szkoda że fotka nie pozwala określić czy druty jeszcze są czy już nie.
Nie da się też określić czy fasada jest otynkowana czy nie,ja nie widzę fakturki ceglastej,a chyba za PRL-u budynek był otynkowany?


Gora
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 104 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Następna strona

Teraz jest 28 mar 2024, 14:12


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 38 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności

Wydawnictwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL