Jurajskie Forum Dyskusyjne http://forumjurajskie.pl/ |
|
Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) http://forumjurajskie.pl/viewtopic.php?f=1&t=4320 |
Strona 1 z 2 |
Autor: | Dominik [ 25 lip 2010, 23:18 ] | ||
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) | ||
Witam. Mam nadzieję że szanowny kolega U469 nie zestrzeli mnie serią z wkm-u za wyodrębnienie lotnictwa do nowego tematu. Dobrze byłoby stworzyć swego rodzaju bazę danych o lotniczych wydarzeniach na tym obszarze. Ja ze swej strony mam zamiar na bieżąco umieszczać tu informacje, którymi dysponuję i proszę szanowne grono o uzupełnianie ciekawymi ( jak zawsze ) wpisami oraz fotografiami. Na początek zaserwuję tutaj jedną z wielu historii lotniczych , z którymi związany jest teren Pustynii Błędowskiej. Od czasu pierwszej wojny, przed bitwą pod Krzywopłotami, ( o ile nie wcześniej) wykorzystywano ją jako poligon. Podczas II wojny odbywały się na niej głównie ćwiczenia Luftwaffe. Dzięki nieocenionemu Panu Andrzejowi z Kluczy, udałało nam się usłyszeć wiele ciekawych historii o tym regionie. W 2006 roku , po krótkich poszukiwaniach dotarliśmy do miejsca , w którym Niemcy ustawili jako cel dla swych samolotów, średni, dwusilnikowy myśliwiec. Było to około 1941 lub 42 roku. Na pustynię przywieziono coś nowego . Samolot był prawie kompletny , leżał wprawdzie na ,,brzuchu" i miał silniki gwiazdowe. Jego cechą charakterystyczną był mocno przeszklony dziób a zarazem przedział załogi, zbliżony wyglądem do polskiego "Łosia" lub niemieckiego Heinkla He 111. Wykonany był z płaskich, zestawionych pod różnym kątem pancernych szyb, o grubości około 2 cm . Cały samolot był barwy czarno - zielonej, lecz ten kamuflaż był wtórny. Na skrzydłach spod namalowanych krzyży przebijałyły oznaczenia brytyjskie - niebiesko-biało-czerwone ringi. Wśród tablic kokpitu i zegarów znajdowały się napisy eksploatacyjne w języku angielskim. Wnętrze oraz spody blach pokryte były matowym lakierem w zielonym, trawiastym, kolorze. Na fotelach załogi rozciągnięte było grube lniane , szare płótno. Posiadał także wiele drewnianych , pomalowanych na zielono , wstawek we wnętrzu . Skrzydła zaś wykonane z duralu , zalaminowano cienkim płótnem i lakierami. Niemieccy piloci podczas ćwiczeń , nadlatywali od strony Mierzęcic. Bombowce i myśliwce szturmowe brały zakręt o 180 stopni i od strony papierni dokonywały nalotu. Zrzucano wszystko od ważących tonę Abwurfbehalterów ( Bomb kasetowych ) AB 1000 poprzez AB 500, AB 250 , AB 70 i AB 23 . Wypełnionych 1 kg bombkami odłamkowymi ( SD1 ), przeciwpancernymi (SD4) i zapalającymi, flarami ( markerówkami ) a nawet szklanymi granatami dymnymi w kształcie żarówek ( używanymi przez piechotę). Celowano do niego także z broni pokładowej . W pobliżu znaleziono łuski od działek kal 30 mm MK 103, oraz silniki z rakiet Panzerschreck i Nebelwerfer z zamontowanych podskrzydłowych wyrzutni między innymi w Focke Wulfach FW 190. Co ciekawe zrzucano na niego też bomby betonowe zwane przez miejscowych cementówkami. Wrak samolotu dotrwał do końca wojny. Po wojnie dochodziło sukcesywnie do mniejszych lub większych " amputacji" aż w końcu zniknął. Do dzisiejszego czasu zachowały się jedynie fragmenty wystających spod piasku postrzępionych duralowych blach z resztkami kamuflażu. Od Pana Andrzeja otrzymaliśmy dzwignię awaryjnego otwierania podwozia z dużą ilością sygnatur. Podczas lokalizacji natknęliśmy się na leżący pod sosenką spory fragment trymera ze steru oraz klapę głównego otworu rewizyjnego jednego z silników, z pięknie zachowanymi obydwoma kamuflażami. Ponadto nieopodal znajdował się cyferblat jednego z liczników ciśnienia Boost i kilka tabliczek znamionowych z instalacji, sygnowanych przez Air Ministry . Mając pewne przypuszczenia udaliśmy się do archiwum Muzeum Lotnictwa , w którym ( również ) nieoceniony P. Jan Hoffmann pomógł nam w identyfikacji i utwierdził nasze wcześniejsze teorie. Tam trafiliśmy min. na oryginalne instrukcje z instalacjami hydraulicznymi, w których rozrysowano cały układ wraz z otrzymaną dzwignią awaryjnego otwierania podwozia. Tym samolotem okazał się być Bristol Blenheim MK I. Skąd tu trafił i jaka jest jego historia bojowa ? Tego już się zapewne nie dowiemy. Na pewno z Anglii tu nie doleciał. Być może zdobyty został gdzieś we Francji Zmuszony do lądowania ? Następnie przemalowany, latał w barwach Luftwaffe, do czasu awarii i braku części zamiennych. Potem trafił na pustynię i skończył jako cel do ćwiczeń ? Historia jest nadal otwarta . Wierzę że może ktoś jakimś cudem dysponuje relacjami lub fotografiami wraku samolotu leżacego wśród piasków naszej pustynii. PS.: Wkrótce postaram się wkleić więcej zdjęć zachowanych części. Pozdrawiam Dominik.
|
Autor: | u469 [ 26 lip 2010, 07:09 ] |
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) |
Witam. Nie będę strzelał, bardzo ciekawa opowieść. Dzięki uprzejmości jednego z forumowych kolegów wiadomo także, że w okolicach pustyni Błedowskiej zapewne jeszcze przed bitwą jurajską z listopada i grudnia 1914 roku ćwiczyła artyleria austrowęgierska. Znaleziono bowiem łuskę od austriackiej 8 centymetrowej armaty polowej M5. Pozdrawiam. |
Autor: | mlody [ 26 lip 2010, 07:46 ] | ||
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) | ||
Lotnisko Udetfeld ( Mierzęcice) było wielofunkcyjne.Było też lotniskiem doświadczalnym. Tutaj też testowano nowe rodzaje broni , wykorzystując jako poligon Pustynię Błędowską. O wynalazkach dla potrzeb Luftwaffe ukazała się w Niemczech publikacja opisująca też miejsca eksperymentów, gdzie wymieniane są Mierzęcice.
|
Autor: | alkosander [ 26 lip 2010, 07:52 ] |
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) |
1 czerwca 1938 roku o godzinie 8.43 na poligonie w Błędowie podczas tzw."szkoły ognia" zginęła załoga samolotu PZL P-23 Karaś z 12 Eskadry Liniowej: kpr pilot Tadeusz Suchodolski [ur.25.10.1914 w Sochocinie pow.Płońsk.Pochowany w Suchocinie], ppor obs Stanisław Tobiasz [ur 1911 w Wieliczce.Pochowany na cmentarzu parafialnym w Wieliczce] i kpr strzelec samolotowy Kazimierz Konkol [ur.4.3.1916 w Horyńgrodzie pow.Równe.Pochowany na cmentarzu parafialnym w m.Wołoszki pow.Równe] |
Autor: | Szymon [ 26 lip 2010, 10:14 ] |
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) |
Ze strony http://www.xs4all.nl/~robdebie/me163/production.htm Zapis o rozbitym pod Częstochową Me-163 "? 13./EJG2 (13./JG400) 17 December 1944 Crashed near Tschenstochau (Poland)" |
Autor: | Dominik [ 26 lip 2010, 22:41 ] | ||||
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) | ||||
alkosander napisał(a): 1 czerwca 1938 roku o godzinie 8.43 na poligonie w Błędowie podczas tzw."szkoły ognia" zginęła załoga samolotu PZL P-23 Karaś z 12 Eskadry Liniowej: kpr pilot Tadeusz Suchodolski [ur.25.10.1914 w Sochocinie pow.Płońsk.Pochowany w Suchocinie], ppor obs Stanisław Tobiasz [ur 1911 w Wieliczce.Pochowany na cmentarzu parafialnym w Wieliczce] i kpr strzelec samolotowy Kazimierz Konkol [ur.4.3.1916 w Horyńgrodzie pow.Równe.Pochowany na cmentarzu parafialnym w m.Wołoszki pow.Równe] Zgadza się , wg relacji mieszkańców Kluczy i Chechła , Karaś wpadł do osadników ( lub w ich pobliżu) należących do papierni w Kluczach. Wrak samolotu został zabrany przez wojsko. Kolejne zdjęcia fragmentów Blenheima z Błędowskiej - tabliczki znamionowej z instalacji oraz klapy luku inspekcyjnego znajdującego się w górnej części gondoli silnika (rysunek obok części).
|
Autor: | ania [ 23 sie 2010, 21:19 ] |
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) |
Tadeusz Suchodolski, o którym wspominacie był bratem rodzonym mojego dziadka... |
Autor: | Dominik [ 16 wrz 2010, 22:19 ] |
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) |
ania napisał(a): Tadeusz Suchodolski, o którym wspominacie był bratem rodzonym mojego dziadka... O ! Czy jesteś może w posiadaniu relacji lub pamiątek po pilocie Suchodolskim ? A tak swoją drogą przydałoby się dokładnie zlokalizować miejsce wypadku... Jeśli chodzi o Błędowską to słyszałem również o awaryjnym lądowaniu niemieckiego myśliwca podczas okupacji ( Me 109 ? ) na północnej części . Podobno stracił jedynie podwozie. Po rozmontowaniu, osobno skrzydeł i kadłuba, został wywieziony ciężarówkami dzisiejszą ulicą Pustynną i stał na placu w rejonie kościoła w Chechle. Przeszło 15 lat temu natrafiłem wystającą z piasku ( na południe od wylotu tej uliczki) rozerwaną , lotniczą , niemiecką butlę tlenową. Kto wie czy to nie od niego ? |
Autor: | Dominik [ 16 sie 2012, 09:21 ] | ||
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) | ||
We wtorek 7 sierpnia ,około godziny 13 tej miało miejsce niecodzienne zjawisko. Nad Żarkami , na niskiej wysokości (ok 300 metrów) przeleciała formacja trzech zabytkowych samolotów z II wojny światowej. W jej składzie znajdowały się B-25 Mitchell - średni bombowiec produkcji amerykańskiej oraz dwa myśliwce jako eskorta. Jednym z nich był któryś z radzieckich konstrukcji , Jakowlew Jak-7 albo 9, natomiast drugi przypominał Spitfire'a. Niestety całe zdarzenie trwało zbyt szybko aby zrobić udane zdjęcia , stąd tylko 2/3 całej formacji . Nie wspominajac już o ostrości i balansie bieli
|
Autor: | Dominik [ 16 sie 2012, 09:26 ] | |||
Tytuł: | [Usunięte] Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) | |||
|
Autor: | sandwich [ 21 sie 2012, 08:10 ] |
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) |
Ten samolot to Jak 9 Tu zdjęcie na lotnisku w Pyrzowicach http://katowice.gazeta.pl/katowice/51,3 ... 3.html?i=0 |
Autor: | Dominik [ 22 sie 2012, 13:32 ] |
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) |
No i wszystko jasne Dzięki Sandwich ! Niestety komentarz do ,,artykułu" jest jak najbardziej adekwatny i oddaje w pełni obecną tendencje mediów,w jaki sposób traktowani są pasjonaci ( nie tylko lotnictwa ) albo po prostu ludzie, których interesuje coś innego niż topowe lub ,,tryndziarskie'' tematy o niczym lub nikim. Ale to już zupełnie inna para kaloszy W takim razie powtórzę za artykułem, z lotniska w Pyrzowicach wystartowały cztery ,,warbirdy" i kierowały się w stronę Moskwy na odbywajace się tam pokazy lotnicze. Taka mała dygresja - a może u nas na pokazach by się też pojawiły ? A nie tylko w kółko te odkurzacze , przepraszam odrzutowce ? O ulralekkich i innych kompozytowcach nie wspominając... Ad rem... wystartowały : North American B - 25 J Mitchell , w asyście Jakowlew Jak - 9 - UM ( podobno przerobiony z Jaka 11, wymieniony silnik na rzędówkę ) , Grumman TBM - 3R Avenger, F4U-4 Corsair. Czyli jednak nie był to Spitfire |
Autor: | sław Miro [ 03 paź 2020, 00:55 ] | |||
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) | |||
Zdjęcia z 1927 roku, podpisane jako "Z manewrów pod Zawierciem"
|
Autor: | Michał Oleś [ 30 mar 2021, 10:17 ] |
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) |
1 lipca 1944 30 km na wschód od Pyrzowic rozbił się samolot niemiecki, zginął pilot, coś wam wiadomo? |
Autor: | mlody [ 30 mar 2021, 14:57 ] |
Tytuł: | Wydarzenia lotnicze na Jurze ( katastrofy, bitwy, lotniska) |
Na polu w Kromołowie znajdziesz miejsce (po przeczytaniu raportu żandarma z Kromołowa i korzystając z GPS- 30 km na wschód od Pyrzowic). Lotnik miał trochę medali. Leciał na oparach paliwa i nie doleciał do Udetfeld. Prawdopodobnie uciekali przed aliantami z jakiegoś lotniska we Włoszech. Jak łatwo się domyśleć nie był to Me 163 ani Messerchmitt 109- zbyt daleko |
Strona 1 z 2 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |