Jurajskie Forum Dyskusyjne http://forumjurajskie.pl/ |
|
Szybka kolej przez Jurę http://forumjurajskie.pl/viewtopic.php?f=34&t=4791 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | sylweq [ 21 mar 2011, 23:00 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
http://wolbrom.pl/index.php?k=aktualnos ... n&nrs=1694 Ciekawe którędy będą wiodły nowe odcinki. Wiem że mapka jest bardzo poglądowa (poste linie) ale trochę mnie zaniepokoił odcinek z Olkusza na północny wschód (z resztą ten na południowy wschód też). Może wiadomo już coś dokładniej? |
Autor: | alkosander [ 22 mar 2011, 07:54 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
Modernizacja linii kolejowej E 65 – Południe obejmuje: Zadanie 1: Grodzisk Mazowiecki – Zawiercie (CMK) Zadanie 2 Góra Włodowska/Zawiercie-Katowice Zadanie 3 Włoszczowa/Psary/Góra Włodowska-Kraków Zadanie 4 Katowice - Zwardoń/Zebrzydowice - granica państwa Czyli nie będzie to raczej prosta linia z Psar do Olkusza z rozgałęzieniem na Katowice przez miasta Zagłębia oraz na Kraków . Podejrzewam,że na tym etapie używa się różnej argumentacji w zależności od miejsc spotkania. Jedno ze spotkań konsultacyjnych odbyło się w Olkuszu Kolejne ze spotkań konsultacyjnych odbyło się w Szczekocinach. Traktuję to raczej jako „marchewkę” zafundowaną przez PKP w związku z silnymi naciskami tamtejszego społeczeństwa na przywrócenie ruchu pasażerskiego na stacji kolejowej w tym mieście. Szybka kolej zatrzymująca się w Szczekocinach byłaby „Włoszczową-bis” Moim zdaniem mapka ma niewiele wspólnego z rzeczywistością a nowa trasa,ze względów ekonomicznych, wykorzysta maksymalnie dotychczasową strukturę co najmniej na odcinku Katowice-Góra Włodowska. Bezsensem ekonomicznym wydaje się pakowanie nowej linii kolejowej w skomplikowany teren pomiędzy kolejami „warszawsko-wiedeńską” a „iwanogrodzką” ale nie można dzisiaj przesądzić co wyjdzie ze szczegółowych analiz. Konsorcjum Halcrow Group Limited / Scott Wilson Limited / Egis Poland Sp. z o.o. / Egis Rail S.A. opracowuje studium wykonalności rozwiązań przestrzennych i technicznych. Na jego bazie powstanie zakres rzeczowy budowy i modernizacji wybranego wariantu i oszacowanie niezbędnych nakładów finansowych. Całość prac studialnych potrwa 3 lata. Potem będzie wybór wariantu, protesty mieszkańców i ekologów, przetarg, odwołania do NSA ... trochę to wszystko potrwa. [ Podejrzewam,że opracowanie programu...nie jest najmniejszym problemem... Wszystko oblicza prosty algorytm. Ech, ci urzędnicy... ] |
Autor: | Kill [ 22 mar 2011, 09:29 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
frank napisał(a): „Prosta linia z Psar do Olkusza w rozgałęzieniem na Katowice przez miasta Zagłębia oraz na Kraków już dziś jest nazywana przez kolejarzy „małym Y” Coś czytałem o Y ale to chodziło o linie z Warszawy z rozgałęzieniem w Łodzi na Poznań oraz na Wrocław czyli to by było "duże Y" ale żeby na Olkusz ciągnąć szybką kolej to już jakieś marzenia. |
Autor: | Michał [ 22 mar 2011, 09:34 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
Sądząc ze schematycznej mapki, czyste marzenie. Sens ciągnięcia nowej linii przez tereny o bardzo urozmaiconej rzeźbie jest nikły, lepiej przynajmniej częściowo wykorzystać już istniejące nitki. |
Autor: | sandwich [ 22 mar 2011, 09:50 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
A czy czasem ta nitka z Olkusza do Krakowa nie jest planowana z dojściem do lini K-ce K-ów w Trzebini? |
Autor: | alkosander [ 22 mar 2011, 10:29 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
Cytuj: A czy czasem ta nitka z Olkusza do Krakowa nie jest planowana z dojściem do lini K-ce K-ów w Trzebini? Tego dzisiaj chyba nikt nie wie ale ma to sens. Gotów jestem jednak założyć się,że przed następnymi wyborami samorządowymi ilość obiecanych stacji kolejowych stwarzających szansę na lokalny rozwój przekroczy dzisiejszą ilość przystanków mini-busów na tej trasie. Na zakupy do "Biedronki" pojadę kiedyś InterCity. Nie będę wlókł się z siatami na piechotę
|
Autor: | markpm [ 22 mar 2011, 12:54 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
Dziennik Polski Cytuj: (...) Jak wynika z zaprezentowanych planów miałaby powstać zupełnie nowa, prowadząca przez Olkusz linia kolejowa Kraków - Katowice, po której pociągi mogłyby jeździć z prędkością 300 km na godzinę. Na zachód od Olkusza łączyłaby się z kolejną linią, która biegłaby na północ i dochodziła do Centralnej Magistrali Kolejowej prowadzącej do Warszawy. Zgodnie z planami konieczne byłoby wybudowanie nowej stacji kolejowej "Olkusz Południe". (...) W piątek olkuski poseł Jacek Osuch (PiS) skierował interpelację do ministra i nfrastruktury Cezarego Grabarczyka, w której pyta między innymi o to, jaki jest wstępny koszt budowy nowego odcinka KDP, który miałby przebiegać przez okolice Olkusza i kiedy zostanie dokonany ostateczny wybór koncepcji przebiegu linii KDP. Poseł pyta także, czy w przypadku wybrania innego wariantu przebiegu KDP, PKP PLK zamierza zmodernizować linię Sosnowiec Płd. - Olkusz - Tunel do prędkości 120 km/h, aby umożliwić przejazd w dobrej prędkości szlakowej dla pociągów trasą Katowice - Olkusz - CMK - Warszaw Ogólnie to dawno takich bajek nie było Między Olkuszem a Krakowem nie ma miejsca na ekspresówkę, a co dopiero na pokaźne nasypy i tunele szybkiej kolei... |
Autor: | Grzesiek [ 22 mar 2011, 13:47 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
To pewnie taka sama obiecanka, jak z obwodnicą Olkusza. Ale w tym przypadku, mam nadzieję, że się nie spełni. |
Autor: | Kill [ 22 mar 2011, 14:24 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
markpm napisał(a): Ogólnie to dawno takich bajek nie było Między Olkuszem a Krakowem nie ma miejsca na ekspresówkę, a co dopiero na pokaźne nasypy i tunele szybkiej kolei... My mówimy że to bajki a we Francji nie taka Jura i nie taka szybka kolej a jednak jeździ Z translatora: Cytuj: Dzisiaj 12 grudnia 2010, uruchomienie linii o nazwie High-Bugey pomiędzy Bourg-en-Bresse i Bellegarde przez Nantua. Przebudowa starej linii, zwłaszcza dla TGV łączy Paryż Genewie w 3h 5 "zamiast 3h 30 'Culoz. Cztery lata pracy były potrzebne przejść TGV w tym pięknym regionie chropowaty fałdy Jura. 30 przejazdów zostało usuniętych, ale nadal jest 41. Linia ma 65 km, 10 tuneli.. Profil: |
Autor: | Robert [ 22 mar 2011, 14:32 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
Kill napisał(a): we franci "Według danych z roku 2000, Francja zajmuje 4 miejsce na świecie pod względem wartości globalnej zarówno eksportu, jak i importu. Francja należy także do grona pięciu największych inwestorów świata (po USA, Wielkiej Brytanii, Niemczech i Japonii)." http://portalwiedzy.onet.pl/13401,,,,francja,haslo.html |
Autor: | Michał [ 22 mar 2011, 14:35 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
Nie takie "wyzwania" inżynierowie pokonywali w XIXw, ale przy naszej permanentnej niemożności mało wykonywalny projekt. Skoro porządna nawierzchnia zwykłej podrzędnej drogi to już wyzwanie... |
Autor: | Kill [ 22 mar 2011, 14:44 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
Robert napisał(a): "Według danych z roku 2000, Francja zajmuje 4 miejsce na świecie pod względem wartości globalnej zarówno eksportu, Wysilił byś się o trochę aktualniejsze dane: Cytuj: in 2009 France was the world's sixth-largest exporter Co nie zmienia faktu że i tak są wyżej od Polski. Mimo tego w tym aspekcie powinniśmy z nich brać przykład czyli rozwój infrastruktury kolejowej (nie koniecznie linii "na" Olkusz) |
Autor: | Robert [ 22 mar 2011, 15:01 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
Kill napisał(a): Wysilił byś Mocno wysilałem się by odgadnąć co to Kill napisał(a): franci Doceń to . Temat z rodzaju baju-baju. Każde słowo na ten temat jest marnowaniem czasu, kolejne fantastyczne (i co gorsza głupawe) pomysły już nawet nie śmieszą. |
Autor: | miki [ 22 mar 2011, 15:10 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
Michał napisał(a): Nie takie "wyzwania" inżynierowie pokonywali w XIXw No... a my ze Szwagrem nie takie rzeczy robilim Wybory się jakieś zbliżają czy cóś? Już na Euro tyle nowych dróg żelaznych i asfaltowych miało być a jak wyszło widać doskonale. |
Autor: | alkosander [ 22 mar 2011, 16:23 ] |
Tytuł: | Szybka kolej przez Jurę |
Zbudowano kolej andyjską a gdzie Jurze do Andów Z technicznego punktu widzenia to żaden problem ale kasa... Rozmawiamy o poważnych pieniądzach skoro papierowe Studium wykonalności dla projektu "Modernizacja linii kolejowej E65 (CMK)" ma kosztować 48 mln złotych a to "tylko" : Etap I Inwentaryzacja i ocena stanu infrastruktury kolejowej Etap II Opcje przedsięwzięcia z trasowaniem linii. Analizy techniczne poszczególnych opcji Etap III Analizy marketingowe przedsięwzięcia dla poszczególnych opcji modernizacji linii Etap IV Analizy oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko wg opcji modernizacji linii tzw. analiza środowiskowa Etap V Analiza CBA opcji przedsięwzięcia modernizacji/budowy linii i wybór najkorzystniejszej opcji Etap VI Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko dla wybranej opcji Etap VII Dokumentacja przedprojektowa geodezyjna i koncepcyjno-przestrzenna dla przedsięwzięcia. Badania geologiczne i geotechniczne Etap VIII Decyzje o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia Etap IX Decyzje o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej Etap X Projekt wstępny linii E 65 - Południe [Inwestycja będzie realizowana w systemie "Projektuj i buduj" więc koszty projektów wykonawczych pojawią się na etapie realizacji.] Etap XI Wnioski do KE o dofinansowanie przedsięwzięcia z funduszy UE Etap XII Dokumenty przetargowe Koszt budowy 100 km linii kolejowej dużej prędkości na zachodzie Europy wynosi od 1 mld euro na terenie płaskim do 5 mld euro w górach czyli 10–50 mln euro za km. Odnoga CMK przez Jurę na południe to ok. 50 km. X ~30 mln = 1 500 mln euro. Do tego dochodzi koszt taboru od 20 do 100% kosztów inwestycji. Przy średnich kosztach czyli 60% wychodzi 2,40 miliarda euro za całość odcinka, bez kosztów przystosowania istniejącego odcinka CMK do dużych prędkości. |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa: UTC + 1 |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group http://www.phpbb.com/ |