Teraz jest 07 maja 2025, 18:03




Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 26 kwi 2007, 23:07 

Dołączył(a): 26 kwi 2007, 23:02
Posty: 18
Witam
Czyż nigdy nie zastanawiałaś/łeś się czemu twoje koła od roweru górskiego mają 26" 559mm? Dlaczego rowery miejskie i szosowe mają 28" 622mm? Na jakiej zasadzie zostały ustalone owe standardy?
Otóz kiedyś było wiele standartów wielkości koła w USA latach bodajże 70-atych zrobiono wiecej opon grubszych dla tzw. Cruserów, podczas na 622mm były jedynie cieniutkie szosowe i tak właśnie wszyscy producenci rozpoczęli produkcję i konstrukcję rowerów górskich na obręczy 559mm nie przeprowadzajac żadnych badań dlaczego by koło 559mm miało by byc lepsze od 622mm. Pod koniec lat 90 pewiem człowiek znany wsyztskim jako ojciec kolarstwa górskiego postanowił zrobić rower na wiekszej rawce 622mm i wszyscy rowerzysci sprzeciwili się ale czemu? O tym napiszemy ponizej.
Jeżeli jesteś wysoką/kim jeźdźcem, a twa rama robiona na zamówienie 25 calowa sięga ci do kolan i koła 26" niegdyś wielkie, zwaliste i potężne zdają się od dizecięcego roweru, wszyscy za tobą się oglądają i myślą, że jeżdzisz na rowerku syna córki.
Czyż nie myslałaś/łeś co by było gdyby koła wymienić na większe? Ilez radości by ci one mogły dać, ile godzin w terenie, ile zazdrosny spojrzeń czułbyś na swoich plecach? Każdy bez wyjatkow rowerzysta padłby na kolana by móc się takim cudem przejechać, chocby raz w zyciu na tą krótką chwilkę.
To było kwestią wstepu a teraz przejdźmy do konkretów- co to jest 29" MTB?
Rower z oponami terenowymi na kole 622mm.
Obrazek
i
Obrazek

Wielka Rewolucja[/size]

Chciałbych jeszcze powrócić do tych mitów tworzonych przez ludzi, którzy nigdy na oczy nie widzieli takich kół 622mm terenowych, a opowieści o 29" nasłuchali się między baśniami braci Grimm i rowerami typu Ukraina i Kros.

Mit numer 1 o niższosci 29"- 622mm + gruba opona daje 29" a nie 28" jak w Krosie

Kolarstwo górskie to przede wszystkim gwałtowne przyspieszenia i hamowania, równie ostre skręty co podjazdy pod duże nachylenia, nie darmo funkcjonuje powiedzenie: wyścigi MTB wygrywa się na podjazdach. Niestety w tych elementach akurat koła 29" są zdecydowanie gorsze od 26" - zarówno teoretycznie jak i praktycznie.
Moim zdaniem to nic innego jak chwyt marketingowy Garego pt. za wszelka cenę być innym.

Akurat ten element 29" znacznie lepiej pokonuje niz 26". Moment obrotowy, lepsza przyczepność + łatwość w pokonywaniu nierówności sprawia że utryzmujesz nadaną prędkość, podczas gdy na 26" musisz dokręcać, a amor pracujena większych obrotach.

Minimalnie więcej siły (tym mitem zajmiemy się poniżej) wkładamy na rozpędzenie naszego powiększonego górala, natomiast zyskujemy wiekszą przyczepność- piasek błoto; koło bezpieczniej pokonuje większe przeszkody, rozwijamy znaczniejsze prędkości. Podczas jazdy czujemy się bardziej "w" rowerze niźli "na" nim- kwestia środka ciężkości. Jest on nizej w stosunku do piast kół.

Co skretów to im większe koło ( z fizyki to wynika) tym większy- dłuższa część opony styka się z glebą- kontakt z podłożem, lepsza trakcja i bezpieczniejszy skręt. Co do hamowania to 180mm/ 160 mm hadrauliki będą wystraczające, przyspieszenie to jedynie przy starcie od zera, wszak to jest kwestia pierwszych ruchów pedałem dalej idzie normalnie, nadrobić to mozna lżejszymi rawkami i szprychami. W zawodach gdzie trza robić nagłe skręty (wyczynowe), skakać i robic popisy na jedym kole itp to 26" są znacznie lepsze.
W momencie nabrania prędkości na kołach 29" łatwiej ją utrzymać, lepsze podjazdy.
29 lepiej radzi sobie z błotem, piaskiem.

GF jako pierwszy wypuścił rowery 29" i okazały sie one (głównie one) totalnym nie wypałem. czemu? ponieważ zastosowano w nich identyczą geometrię jak w 26" to tak samo jakbyście wzięli ramę dla kół 24" i wydłużyli widelce (przód i tył) i włożyli koła 26". Identycznie można włozyć nadwymiarowe koła do samochodu SUV zamiast do prawdziwego terenowego.

Rowery 29 z inną długością rury ramy i kątem nachylenia rury sterowej mogą śmiało stawić czoła dobrym 26". W bardzo wąskich pasażach i zaznaczam w ciasnych skretach (gdzie wygodniej bedzie nieść rower) 26" jest lepsze. Jedynym rowerem który nie ustaepuje 26" jest IntenseSspider 29"
Dla zawodnika o wadze około 65 kg i wzroście 165 cm 26" jest idelane, wszak dla zawodnika 185cm i wadze około 80 kg to juz inna bajka, poświęci ten 1 kg ale otrzyma maszynę która w każdym miejscu gdzie nie jest bardzo ciasno daje przewagę nad zwykłym góralem. Żeby przyblizyć to odczucie polecam start na rowerze z kołami 24"
A propos częsci w Polsce jest jak ze wszystkim. ..kiedyś był tylko ocet na półkach w latach '80 .. zniam fabrykę nie zamknięto.

Mit numer 2 " Gigantyczna siła do nadania ruchu duzym kołom"

No nie, nie powiesz mi chyba kolego Norris, że siła potrzebna do nadania ruchu obrotowego kołom 29" jest mniejsza od siły potrzebnej do nadania go kołom 26" ?
Obręcz, szprychy, nyple, opony i dętki w kole 29" siłą rzeczy MUSZA być cięższe od 26" !
Co do podjazdów akurat - to właśnie masa rotowania gra kluczową rolę.
No chyba, ze coś się w fizyce zmieniło od '92 (zakończyłem naukę) a ja o tym nie wiem...
Chyba raczej chodziło koledze o moment pędu ( tracony wolniej jak w kołach 26" a nie moment obrotowy (znacznie wyższy w kołach 26" - bo jeśli nie, to ma to się nijak do elementarnych praw fizyki

Nie rzeknę tego, gdyż byłaby to bzdura. Wszak zauważ, iz żeby uzyskać taką samą prędkość koła 622mm + opona, czyli prawie 29" muszą się obracać wolniej, przy takiej samej prędkości obrotu koła uzyskasz większą prędkość poruszania się roweru.

z http://www.xcmtb.pl/forum/viewtopic.php?t=565

moment bezwładności jest zależny od masy, będącej w ruchu
obrotowym i odległości środka masy od osi obrotu. [...] W
przeciwnym wypadku nie próbuj mi wmawiać, że rozpędzanie takich
kółek nie będzie wymagało więcej wysiłku. Bo będzie.

Bedzie, ale o ile konkretnie? Ulatwie zadanie (bo widze, zes leniwy ;-)
posilkujac sie moim dawnym postem o zbijaniu tzw. masy rotowanej.

Kolo rowerowe nie jest dyskiem o jednolicie rozlozonej masie. Mozna
przyjac, ze praktycznie jest ona skupiona na obrzezu. Dlatego mamy
taki wzor: I=m*(rw^2+rz^2)/2, rw to promien wewnetrzny, rz zewnetrzny.
Zalozenia z grubsza: kolo 26", promien wewnetrzny torusa 0.27 m,
zewnetrzny 0.33 m, obwod 2.07 m, masa pierwotna opony + detki + obreczy
(piaste i szprychy mozna pominac) to 1.2 kg. Kolo 29" (w rzeczywistosci
jest to 28", rw = 0.29, rz = 0.35, obwod 2.2 m, masa 1.3 kg (troche
ciezsze niz proporcjonalnie).

Podstawiajac pod wzór:

I = 1/2 * m * (rw^2 + rz^2) otrzymujemy:

I1 = 0.109 dla kola 26";
I2 = 0.134 dla 29".

Energie kinetyczna postepowego mamy z Ep1 = 1/2 * I * omega^2. Przy
10 m/s calego roweru, ze wzoru omega = 2 * pi / T (okres obrotu rowny
0.207 s dla 26" i 0.22 s dla 29", mamy:

omega1 = 30.35, Ep1 = 50.2 J dla 26",
omega2 = 28.56, Ep2 = 54.65 J dla 29". Roznica wynosi 4.45 J.

Policzmy energie calego ukladu kolka + reszta roweru + rowerzysta:
Ek = 1/2 * M * v^2. Zakladajac, ze M = 100 kg, v = 10 m/s, otrzymujemy
5000 J. Dodajac dwa kola:

E1 = 5000 + 2 * 50.2 = 5100.4 J dla 26" i
E2 = 5005 + 2 * 54.65 = 5114.3 J dla 29".

Roznica wynosi 13.9 J na obu kolach. Nie sadze, by bylo to odczuwalne
przy ponad 5 kJ potrzebnych do rozpedzenia calego roweru. Co wiecej,
taka roznica obowiazuje tylko przy przyspieszaniu _w_prozni_ po
_plaskiej_ nawierzchni od 0 do 10 m/s. Dodanie powietrza i nawet
lekkiego nachylenia skutecznie oslabia mozliwosci wyczucia, i tak juz
dosc subtelnej roznicy.

Jesli chcesz sie przekonac samodzielnie, to przywiaz polkilogramowy
odwaznik za pomoca linki do opony tak, by ulozyla sie po obwodzie.
Podnies kolo a opadajacy odwaznik powinnien napedzic kolko. Zanotuj
predkosc (zakladam, ze masz licznik) i dystans pionowy, jaki przebyl
odwaznik. Teraz przewiaz linke przez kolowrotek, koniec zamocuj do
glowki ramy, wsiadz na rower i pozwol ciezarkowi opasc o taka sama
wysokosc jak w pierwszym przypadku. Jaka masz teraz predkosc? Sadze,
ze znikomo mala w porownaniu do samego kolka. Albo inaczej, chwyc za
kolko i rozpedz je z calej sily notujac predkosc a pozniej sprobuj do
takiej samej rozpedzic kogos na rowerze.

Przepraszam wszystkich za kolejna powtorke z fizyki, ale niestety mit
masy rotowanej jest wciaz zywy

Obręcz, szprychy, nyple, opony i dętki w kole 29" siłą rzeczy MUSZA być cięższe od 26"
taksamo cięższe jak 26" od 24". A super lekka 29" jest cieższa do super lekkiej 26" o od 450 do 1300 gram. Jeżeli jesteś lekki o smukłej budowie ciała zawodnikiem preferującym szybkie slalomy, zmiany prędkości, techniczne skoki przez przeszkody, sztuczki to weź 26", wszak jeśli jesteś nieco wyższy np. ponad 180 i jesteś siła rzeczy cięższy i preferujesz zwykłe maratony i duże prędkości XC to 29" będzie dla ciebie odpowiednia.

Co do podjazdów akurat - to właśnie masa rotowania gra kluczową rolę.
No chyba, ze coś się w fizyce zmieniło od '92 (zakończyłem naukę) a ja o tym nie wiem...
Chyba raczej chodziło koledze o moment pędu ( tracony wolniej jak w kołach 26" a nie moment obrotowy (znacznie wyższy w kołach 26"

Moment obrotowy jest iloczynem siły wywołującej ruch obrotowy i długości ramienia działania tej siły. Jednostką momentu obrotowego jest niutonometr. A więc taki sam moment obrotowy można uzyskać przykładając niewielką siłę na znacznym ramieniu, jak i znaczną siłę na niewielkim ramieniu. http://fisherbikes.com/bikes/series.asp?series=29er "tutaj jest napisane It is all about big momentum"
Co do podjazdów zauważ, że wieksze koło ma większą powierzchnię stylku z podłożem, co daje lepsza przyczepność i zaraz większą efektywność w podjazdach. Nie wierzysz? Przesiądź się na 24" a pojakimś i czaise np. dwóch miesiącach jazdy wróc do 26" i co zaobserwowałeś? Sceptycy wsiądźcie na 29 cali tylko nie GF, gdyż geometria Genessis nie zdaje egzaminu na 29 i rowery GF są ociężałe, ale powiadam sprawdź Ellsworth albo Spidera 29 albo enghtment 29" i odrazu zmienisz zdanie. Jedna osoba na 100 wraca z 29 na 26 - pomijam tutaj GF, bo to pomyłka, a nie 29"
Ludzie zostawija Nomady, Blury, Meridy i mnóstwo innych; zarzekają się, iż nigdy nie przesiądą się na duze kółka. Cóz przychodzi dzień próby przerzucają noge nad ramą i jadą na jeździe próbnej i co się okazuje? Te wszystkie kochane rowerki z kiddy wheels 26" na których tyle kilometrów zostało przejechanych zostają wystawione na Ebayu. Podam listę rowerów dzieki którym pozbędziesz się swojej 26"
Rozwinę ale w skróie będzie to Cannondale caffeine 29" spider 29", Turner Sultan


Troszkę chaotycznie, ale obiecuję , że to uporzędkuję przejdźmy do kół - w tym momencie obręcze Zaznaczam szerokości sa podane w wartości zewnętrznej dla wewnetrznej należy odjąć około 5, mm:

Mavic has a couple that they list in their "Asphalt" group. Does that mean they don't really consider them MTB rims?? There seems to be some Mavic religion amongst LBSs. Of my two main shops one swears by them and the other refuses to sell them 'cause their crap.
A719: $75, 565g, 24.5mm
A317 disc: $45, 538g, 23.5mm
A319: $40, 597g, 23mm

Salsa - we all know about these rims. Is the old Delgado Disc really discontinued as I've read rumors of? I know it has had a few problems with creaks and clicks at the seam but I was hoping to see the same rim with an improved seam. Maybe Jason will see this and clear this up.
Delgado Disc: $70, 498g, 29mm
Delgado Disc Race: $70, 430g, 25mm
Delgado Cross: $40, 460g, 22.5mm

Stans No-Tubes:
ZTR 355: $85, 415g, 24.4mm
ZTR Freeride/DH: $85, 600g, 32mm
Arch: $75, 470g, 24.4mm
Flow: $85, 560g, 28mm

Sun - A few nicely priced offerings here. Sun also seems to be a religious issue here. The LBS that loves Mavic, bad-mouths anything Sun and the LBS that won't sell Mavic loves Sun rims.
Rhyno lite: $35, 620g, 27.5mm (heavy weight work-horse)
CR-18: $30, 575, 22.5mm (really more commonly used for touring and such)
DS2-XC disc: $45, 470, 23.4mm

Velocity - good rep for road rims, mid-priced,
VXC disc: $55, 460g, 23.2mm
Dyad: $50, 480g, 24mm.
Blunt: anxiously awaiting more info...

WTB - there are a few different versions of WTB 29er rims around. What you find available may vary from what I found listed on their web site. Here's a few of them.
Laser Disc Trail: $65, 595g, 27mm
Speed disc: $40, 525g, 24mm
Dual Duty XC 29er: $35, 540g, 24mm
Dual Duty 29er: $45, 630g, 28mm

kris holm specs
* Wide (38mm) for stability
* 36 hole (for KH unicycles) or 32 hole available
* Highest quality 7005H-T6 Aluminum
* Double wall construction
* Hard black anodizing with CNC machined braking surfaces
* Stainless steel eyelets for better wheel tension
* Weight: 844 g
price $45 from unicycle.com

CDN....

Wrażenia z jazdy proszę bardzo http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=251942 Spider 29"
arektacana napisał(a):
Zawężając zagadnienie tylko do "górali":
Tego rodzaju koła funkcjonują już dobrych kilku lat.. Nie zagłębiając sie w fizykę do myślenia daje fakt, że nie stosuje ich jakaś oszałamiająca ilość producentów rowerów. Czemu?... Moje największe, subiektywne, obawy budzi ich wytrzymałość - szczególnie sztywność. Czy im dłuższe szprychy tym koło nie jest bardziej podatne na siły boczne? To zapewne dlatego w rowerach zjazdowych mamy 24``

Zapytam czy jeździłeś kiedyś na duzym góralu z prawdziwego zdarzenia? ale nie Van Dessel Monk ani GF bo te rowery są ze względu na swą budowe ocieżałe.

Historia 29" http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=191842
Link do nowości 29" http://twentynineinches.com/cats/rumors/

Nowości Ze świata 29"
Rok 2007 przeznaczony dla 29erów Nowa geometria ram, zwrotność i żwawość. Nie są to już ociężałe świnki.
Kolejni nawróceni nowości ze świata 29 calowców:
Specialized 3 prototypy będa na Sea Otter Stumpjumper - nie wiadomo czy konkretnie ten model i napewno Epic 29" widziano projektanta na takim ze specialized'a
Marin - kilka prototypów faza wstępna
Trek już jeden egzemplarz 29" z przodu i 26" u zadeczka.
GT-Schwinn 3 prototypy
Fox-Konserwatywna firma prawdopodobnie dla Specilized w wersji 29"
Manitou również 2 lub 3 prototypy w fazie koncowej.
Pozostaje nam jeszcze przekabacić Santa Cruz, Corratec i KTM'a

Inne nowości
FR na 29 calach opona 2,6" najprawdopodobniej Kenda rama 180mm skoku, widelec White Brothers Dual crown sprężyna 180mm, 150mm piasty- szczegóły nieznane.
Do tego wszystkiego postaram się nie długo dodać linki.
Po porażce GF z geometrią Genessis 1 i 2 wraz z duzymi kołami gotowe są prototypy HI-FI z 29" kołami.
Cóż chcemy czy nie duże koła wchodzą ostro na rynek MTB i nie są one wcale delikatne i giętkie. Stosuje się powoli szersze piasty i wyższe kołnierze- koła zyskuja na sztywności. Najlżejsza 29 to jakieś 8700 gr. do scigania. Ekipa firmy Ninerbikes.com i GF wygrywa maratony i wyścigi XC na 29 cali. Najlżejsza 29-atka będzie cięższa od 26" o od 400 do 1 kg. Za tą wagę uzyskujemy stabilność, przyczpeność tak potrzebną przy rozpedzaniu w błocie, pewność na zjazdach i najważjniejsze moment obrotowy. Jeśli ktoś nie wierzy niech sobie pojeździ na rowerkach 24" albo takowe załozy, a po kilku m-cach wróci do standardowej 26". Co obserwujecie? Rower lżejszy o 0,5-1kg, fajnie i co z tego skoro toniecie w błocie, piasku, a większe koło po nim przejeżdża?
Dla osoby powyżej 180mm wzrostu obręcz 559 jest za mała. Obręcz 622mm jest za duża dla osoby poniżej 165cm, wszak najniższa osoba na29" miała 150cm.

Oto rower o ramie 25" z kołami 26" dla ludzi powyżej 195 cm
http://img250.imageshack.us/my.php?image=yu1vp8.jpg
Kilka argumentów http://www.xcmtb.pl/forum/viewtopic.php?t=565
Generalnie dziwią mnie niektórzy ludzie powyżej 190mm którzy wolą 26" ( jazda rekracyjna nie DH) a wygladają na nich jakby dziecku rower zabrali. Wielki plus dużych kół.

Dla maniaków lekkości wrzucę nieco zdjęć rowerków do tygodnia czasu. Waga od 8700 te z lepszych ważą 9400 gr a fulle 29" 10 kg Np. Ventana z Rebą/White Brothers Magic 80mm

Uwaga na targach rowerowych bedzie prezentowana Kenda Nevegal 29x2.7 wire bead dla rowerów DH 29"
Co DH 29" to juz jest http://bcdracing.com/ bike
http://bcdracing.com/psycho-billy-cadillac/inedible.htm i sztuciec
http://bcdracing.com/29s/index.html
Generalnie w DH 29" stosuje się wyzsze kołnierze zatem krótsze szprychy i szersze piasty 150 i w planie 170/180mm

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=273026
Małe odświeżenie wątku ciekawy rower firmy niner z amorkiem Maverica 130mm czy 115mm tego nie wiem dokładnie, wszak z typem odwrotnym Upside-down - golenie wchodzą od dołu w tuleje jak w motocyklu.
Dalej 5.5 29" spider Intense
http://www.intensecycles.com/new07/w_news[07]/5529r/5529r.html i omawianie tego pomysłu
http://forums.mtbr.com/showthread.php?p=2647844
Galeria 29 calówek http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=4274
i druga
http://gallery.mtbr.com/showgallery.php/cat/859
Dalej test Fulli 29" do 120mm
http://www.mtbr.com/spotlight/29er/
Miłego przegladania i wyciągnijcie jakies wnioski i napiscie opinie, przyznajcie się który się wam podoba, a który najmniej. Tutaj jets temat wstepny dla Newbie 29" http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=18514
Producenci produkujacy 29 cali
Question: 29er's sound good, but there's not any choices for Frames or bikes, right? I mean, there is no way to have a different bike, every one is riding the same 1 or 2 bikes that are available, right?
Answer: No, there is a surprising number of frames and bikes and builders out there doing 29ers. Here's the "short" list in no particular order. I'm sure I missed several:

https://www.titusti.com
http://speedgoat.com/product.asp?par...at=160&brand=2 -- Asylum (House branded Titus RX in Aluminum)
http://www.nishiki.com/
http://www.orbea.com/
http://www.29inch.com/
http://www.moots.com
http://chainwheel.com/site/intro.cfm (see Sofa Kings)
http://www.litespeed.com/home.aspx
http://www.sevencycles.com/
http://www.slingshotbikes.com/showro...in/bigshot.cfm
http://www.kellybike.com/
http://www.ionicbikes.com/
http://www.bti.com
http://www.deanusa.com/index2.htm
http://www.mattchester.com/
http://www.fisherbikes.com/index.asp
http://www.gunnarbikes.com/
http://www.ingliscycles.com/retrotec/
http://www.vanillabicycles.com/
http://www.sycip.com/
http://vandesselsports.com/main.html
http://www.mikkelsenframes.com/
http://www.huntercycles.com/mainpage.html
http://moots.com/home.php
http://www.vandesselsports.com/b_buzzBomb.shtml
http://www.slingshotbikes.com/
http://taylorbicycles.com/
http://www.swiftcycles.com/home.html (broken?)
http://www.vulturecycles.com/
http://chainwheel.com/site/ (Sofa King link in upper right)
http://www.strongframes.com/
http://www.quiringcycles.com/home.html
http://www.peytocycles.com/
http://www.cookbros.com/
http://www.desalvocycles.com/
http://www.davidsonbicycles.com/
http://www.anvilbikes.com/
http://www.airborne.net/
http://www.bohemianbicycles.com/ (limited I think)
http://www.curtlo.com/
http://www.tetcycles.com/
http://www.willitsbikes.com/
http://www.oxbrandbikes.com/
http://www.viciouscycles.com/
http://www.soulcraftbikes.com/
http://www.surlybikes.com/
http://www.ifbikes.com/
http://www.serotta.com/
http://spotbikes.com/
http://www.bilenky.com/index.htm
http://www.beone-bikes.com/
http://29inch.com/
http://www.duratec.cz/
http://waterfordbikes.com/ (not in thread but since they make Gunnar…)
http://www.titusti.com/ (not in thread but since we've seen 29"er Racer-x pics…)
http://www.steelmancycles.com/ (not in thread, will they do custom?)
http://www.sevencycles.com/ (not in thread, will they do custom?)
http://rivbike.com/ (not in thread, see Atlantis model)
Voodoo Cycles
http://www.wilycycles.com/
Nicolai http://www.nicolai.net http://forums13.consumerreview.com/c...b45.2@.efda0de
DaVinci 29" Tandems http://forums13.consumerreview.com/c...b45.2@.efd9dc2

Wrażenia z jazdy http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=251942
http://www.mtbr.com/reviews/29er/product_128858.shtml Evolve Ellsworth

Bitwa 26 vs 29" http://www.mtbr.com/oneonone/oneonone_tires29.html

Oto Fox 29"
Obrazek
Manitou 29"
Obrazek oryginalny link
http://gallery.mtbr.com/showphoto.php/p ... 41/cat/851





Dlaczego nie widzieliście w PL 29"? otóż najwiecej 29erów produkują akurat ci producenci którzy w Polsce nie maja swojej "hacjendy". Znana w Polsce 29 całowką jest GF a GF stosuje w 29" geometrię Genessi( dłuższa) rura górna która w 26" poprawia trakcję, a w 29" sprawią, iż rower jest nie zwrotny). Poza tym równie dobrze mógłbyś zpaytac czemu w Mongolii, na Ukrainie, w Rumunii nie ma takich rówerów. Otóz rower 29" musi być robiony z leszych elementów by zachowac niską wagę, a to kosztuje i jak w PL zarabiasz od około 650 zł miesiecznie i nie wiele osób zarabia 5 tys. zł to pomysl czy opłaca sie otwierać jakikowiek sklep w PL albo w Bułgarii gdzie pensja to 450 zł a rower w USa kosztuje np. 5 tys $ to w pl 4,7 % cła +Vat 22% + koszty transportu + marża dystrybutora. Kupiłbys rower za 20 tys zł ? pare lat oszczędzania a cukier to od sąsiadów pozyczasz. Niemniej jednak w PL jest miejsce gdzie testujesz Spider 29" i Evolve 29 "
http://www.intense-pl.com/pl/aWRfcm93ZXJ8MQ==/rowery.html
Zostawiasz dokumenty i jeździsz cały dzień za darmo.

Opon jest (ponad 50mm) 40-50 koła standarty 135mm piasty 150 w FR a 170/180 bedzie w DH wyższe kołnierze grubsze i któtsze szprychy. Leprzy przejazd przez tzw. Rock Gardens.

Cytuj:
Intryguje mnie jedno. Skoro koło 29 jest takie cool to jak rozwiazana jest sprawa amortyzatora. Kolo 29 na dluzszych szprychach jest mniej stabilne a dochodza do tego dluzsze lagi amortyzatora i bardzo wysoko wysuniety buster. Jest on mniej sztywny bo nie widzialem tam osi sztywnej (20mm). Amortyzator jest bardziej wiotki i podatny na boczne giecie. Przy goleniach 30mm to duza roznica a o systemie USD nie mowie ktory w ogole bustera nie posiada.

Nic z powyższych się nie dzieje tutaj masz oskę 5.5 29" Intense
[url]http://www.intensecycles.com/new07/w_news[07]/5529r/5529r.html[/url]
Ten amorek to White Brothers http://www.whitebrotherscycling.com/product-bw.php?specs=fluid29130 w ewrsji 130mm 1980 gr. i w wersji dual Crown 135mm waga jeszcze nie znana Mozliwości tego sztucca tutaj
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=282262 ze zdjęciami. Testuje go człowowy działacz w 29erach Mike Curiac również buduje koła 622mm pod FR LACEMINE29.COM
znacznie lepszy od marzocchi, foxa i Rock shox nie wierzysz pojeździj na nim. Importer w podkowie leśnej pod Pruszkowem.

Cytuj:
To jak dla mnie chybiony pomysł

Przesiądź sie na 24" wtedy te negatywne efekty jeszcze bardziej zmaleją. Skoro tyle jest tych problemów z duzym kołem to czemu ekipa GF i Ninerbikes.com wygrywa w USA XC maratony i wyscigi na 29"?

Cytuj:
powiem tak:
jesli wezmiemy najlzejszy na swiecie material i zrobimy z niego obrecz na 26 i 29 ... to niestety 29 musi byc ciezsze ... (to samo tyczy sie opon co gorsze)

A ja rzeknę tak:
Najlżejszy rower 29" do wyścigów HT z 80mm amorkiem ważył około 8700 gr. pasuje? Był to chyba Cannondale Caffeine 29" jakosprzerobiony, ale nie daję głowy.

Klik- ten ma 9,09 kg
Obrazek
a tu Ventana full 11,14 kg
Obrazek

Jeżli weżmiemynajlzejszy materiał i zrobimy cały rower( nie bede sie rozdrabniał na poszczególne części) to 29 od 26 superlekkie bedzie cieższe od 400 do 1300 gr. A jeżeli sadzisz że ta waga tak przeszkadza to czemu masz cieższe od zwykłch V-braków hamulce traczowe? Jak je wprowadzano też mówiono przecież są cieższe nie chcę ich. albo wcześniej "amortyzatory są cieższe od zwykłych widelców po co one nam? czyż nie mozemy jeździć na sztywniakach?"
Ot 29" jest kolejnym takim cięższym elementem i lepszym rozwiązaniem dla XC- na Zachodzie i USA już o tym wiedzą. Ciekawe kiedy, a raczej czy w Polsce się o tym dowiedzą.
Waga jest doskonale rekompensowana poprzez trakcję, przyczepność, przetaczanie się po większych przeszkodach i możliwośc wchodzenia w zakręty z wiekszą prędkością, skuteczniejszym hamowanie przed np. nagłym zmianem toru jazdy.

Cytuj:
lekkie kola jest latwiej rozpedzic ... kolarstwo gorskie chyba na tym polega ze sie bez przerwy zwalnia i rozpedza rowerek ... nalezy policzyc sume obciazen, np 100 przyspieszen i koszt energii potrzebnej do wykonania tego.

Polecam przeczytac mój pierwszy post
Policzmy energie calego ukladu kolka + reszta roweru + rowerzysta:
Ek = 1/2 * M * v^2. Zakladajac, ze M = 100 kg, v = 10 m/s, otrzymujemy
5000 J. Dodajac dwa kola:

E1 = 5000 + 2 * 50.2 = 5100.4 J dla 26" i
E2 = 5005 + 2 * 54.65 = 5114.3 J dla 29".

Roznica wynosi 13.9 J na obu kolach. Nie sadze, by bylo to odczuwalne
przy ponad 5 kJ potrzebnych do rozpedzenia calego roweru.
Co wiecej,
taka roznica obowiazuje tylko przy przyspieszaniu _w_prozni_ po
_plaskiej_ nawierzchni od 0 do 10 m/s. Dodanie powietrza i nawet
lekkiego nachylenia skutecznie oslabia mozliwosci wyczucia, i tak juz
dosc subtelnej roznicy.


(do cytatu mitu)Trafne spostrzeżenie, ale dotyczy poruszania się po równej nawierzchni. w maratonach masz nie równy teren z przeszkodami- koło 622mm + opona czyli 29" jest mniej zaafektowana wybojami, kamienniami, zatem mniej tracisz energi na rozpędzanie i podtrzymywaniu owej prędkości.
Koło 559mm + opona = 26" bedzie sie odbijac bardziej od przeszkód niz je pokonywać a ty musisz włozyć z kolei wiecej siły by to małe kółko sie wyspindrało na ową przeszkodę i rozpędziło sie np. pod górę.
Czy podczas podjazdu odczuwasz coś takiego że przednie koło wyrywa ci z rąk kierownicę? A przy 29" kole ono trzyma się trasy niczym przybite- nie myszkuje, nie chwieje tylko pomaga ci się wspinać.
Ponawiam rowerek do XC na 24" będzie lżejszy od 26" ale pomoze ci zrozumiec że mały kamień zatrzyma cię. Patrz moje pierwsze posty - o skali dla osoby ponad 180 cm koło 622mm bedzie lepsze. Dla osoby ponizej 165cm 559mm będzie odpowiedniejsze.

Jak byłem mały miałem rowerek 20" a ojciec wtedy jechał na pierwszym rowerze górskim 26" Highway mój wazył chyba powołę tego co ojca ale jak wjechaliśmy na piach jasie zakopałem a ojciec przejechał, ja zatrzymałem sie na krawężniku a ojciec wjechał i ja na ubitym terenie jechałem max15-20 i ciagle musiałem dokręcać a ojciec mało wkładał energi w podtrzymanie 30 km/h

Cytuj:
pozostaje zrobic nam to co producenci lekow z lekami ... zaczekamy (oni ok 50lat) z 5 lat zobaczymy jak to inni przetestuja ... tu chyba za duzo jest parametrow do sprawdzenia ...

To doskonale bo pierwsze prototypy Gary Fisher miał w 1999 a mamy 2007 ile to już lat? Podpowiem 8
A testów masz w sroc i trochę.. na http://www.mtbr.com/29er/
pogadaj z tymi Xc zadodnikami i zapytaj sie ich czmeu nie wrócicie do 26" rzecież są lepsze? Padnie pierwsza odpowiedź i pytanie zarazem czy czytałeś FAQ http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=18514 a potem czy jeździleś kiedykolwiek na EllsworthEvolve, Intense Spiderze 29" i 5.5 29" Sultanie Davida Turnera, Orbei 29" X racerze Titusa, ninerze, Lenzu Behemoth i Leviathan albo Haro, a może na prototypie Specialized, Treka i mnóstwa innych. GF modele 29" są kiepskie ze względu na geometrię a nie samą wielkość kół za długa górna rura + krótki wspornik kiery.

W Polsce nigdy nie będa dostepne rowery na szeroka skalę, które ksoztuja powyżej 5 tys. zł, no chyba że zrobimy reformę gospoidarczą i kazdy zamiast średniej krajowej będziemy dostawali średnią francuską albo niemiecką. wtedy każdego będzie stać na taką 29" jako 2,3 lub 10 rower obok szosowych downhillowych, krosowych czy trójkołowych, narazie na takie coś mogą sobie pozwolić amerykanie i cywilizowana europa.

Na forach francuskich, niemieckich czy amerykańskich to wszyscy traktuja 29" jako zwykły rower górski, a w Polsce czuję się jakbych opowiadał o np. internecie tudzież lotach w kosmos w erze, kiedy uwarzano, że ziemia jest płaska tudzież obecnie o teleportacji czy lotach na inne galaktyki czy antymaterii. BTW kiedyś sądzono że cokolwiek zyjącego w kosmosie nie przeżyje, cóż wysłano małpe i chyba psa i miały się dobrze. Polska to jedna wielka pustynia rowerowa, ci którzy szukają czegoś wiecej niż podstawowe części to wiedzą o co chodzi.

Fajny Spider 29" Intense do XC klik by powiększyć
Obrazek
albo ten Lenz Behemoth
Obrazek
behemoth z WB 135mm
Obrazek

Obrazek
Asylum 29"
Obrazek Obrazek Obrazek
WB 135 dalej
Obrazek
5.5 29" Moje cudo
Obrazek
White Brothers + Panaracer Rampage 29x2,35
Obrazek
Behemoth w Akcji
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek
CDN....

Cytuj:
a teraz do kolegi fana 29 cali -> jak dla mnie jestes czystym teoretykiem, nawte watpie, że posiadasz taki rowerek
Zgadza się nie posiadam jeszcze takiego rowerku ze względów finansowych, nie jestem narazie ani teoretykiem ani praktykiem, gdyz jedynie tłumacze (dopisuje jedynie wodolejstwo by przyjemniej sie czytało ;) ) opinie i przeglądy przez zawodników amerykańskich, francuskich i niemieckich..
Cytuj:
wklejasz tyle fotek i odnośników więc może pomożesz mi uwierzyć i uzyskać podstawy do jakiejś dyskusj z tobą wklejając zdjęcie swojego wypasionego 29" roweru na przykład na tle pomnika Mickiewicza na rynku skoro jestes z Krakowa.
Zdjęcie będzie z Zakopanego gdzie mozna potestować Spider 29" i Ellsworth Evolve. Do miesiąca czasu się tam wybieram.

Cytuj:
to ze trekkingi maja wieksze kola to wiadomo od dawna i ze lzej i szybciej sie na nich pomyka, to tez nie tajemnica ... ale chyba to troche inny sposob jazdy

dokładnie dlatego nie porównujemy tutaj trekkingów do MTB 29" czy to 26" 29er od trekkinga różni się wyważeniem, katami i geometria ramy, waga (29" jest znacznie lżejsze) materiałami, zwrotnością.
Cytuj:
"Jeżli weżmiemynajlzejszy materiał i zrobimy cały rower( nie bede sie rozdrabniał na poszczególne części) to 29 od 26 superlekkie bedzie cieższe od 400 do 1300 gr."
akurat mi chodzi o ciezar kol a nie calego roweru ...
(tarczowek nie uzywam i nie bede, a sa twardziele-zwyciezcy jezdzacy na sztywnym widelcu - ale to nie ma nic do rzeczy, tak tylko napisalem ... )
Cieżar kół Bontrager produkucje w tej samej wadze 29" co 26" - poprostu nie stosuje tej technologii lekkości w 26" - dlaczego ? nie wiem. Generalnie mamy 2 obręcze 559 i 622m policz sobie matematycznie o ile procent będzie cięższe koło, to samo z opona etką nie koniecznie wiele 29" jest TUBELESS. Jak znajdę konkretne porównania rowerzystów to nie omieszkam zapodać linka.
Cytuj:
ponawiam pytanie:
czy prawidlowo jest rozpatrywac srodek ciezkosci wzgledem piast kol ?

Tak, gdyż one są stabilizatorem, wysokość rowerzysty się nic lub nie wiele zmienia w 26 i 29" miejsce na korbowód jest na tej samej wysokości poczytaj FAQ z mtbr.com/29er . Dla porównania weź samochód terenowy który bedzie miał koła tej samej wielkości co TIR rozpedź oba pojazdy do np. 180 km/h i wprowadź w zakręt jak myslisz który się przewróci- odnośnieśrodka cieżkości bardziej W niż NA rowerze.
Cytuj:
jesli masz akurat pod pazurkiem link do jakiegos maratonu lub wyscigu gdzie widac ze gosciu smigal na 29 i zaluzmy wygral lub byl wysoko w kwalifikacji ... byloby git (tylko prosze 2-3 linki a nie 48 ) ... jesli sa od 1999 roku to juz przetestowane i czas na sukcesy
Z największą przyjemnością daj chwilkę na odkopanie linków 3 powinny ise uzbierać.
Cytuj:
szukalem (niezbyt dokladnie) w roznych sklepach zachodnich rowerow i caly czas wiekszosc stanowi 26 i po kilka modeli 29 ... na niektorych stronach z linkow, podanych przez ciebie, wyglada to tak ze juz inne rowery nie istnieja tylko 29"
Fakt, europejskie firmy takie jak Lapierre, KTM, Corratec poza ta która wyprodukowała Nishiki- 29" calowca, jeszcze nie podjęły sie produkcji takich rowerów, wszak np. Corratec i KTM maja duza kolekcję Krosów. Od krosa do 29era nie daleka droga potrzeba zmienić troszkę geometrię, rozszerzyć tylny trójką by wcisnać oponę przynajmniej 2,2 " a najlepiej max. 2,4- to jeżeli mówimy o terenie.
Cytuj:
srednio interesuje sie sprzetem, ale chyba duzo osob sie zgodzi ze bedziemy uzywali czesci i rowerow, latwodostepnych, zblizonych wygldaem, rozmiarami i materialami (w miare mozliwosci finansowych) do rowerow najlepszych sportowcow w danej dziedzinie ...
Zgadza się i coraz wiecej owych najlepszych zaczyna sie przekonywać do 29"
Cytuj:
jesli oni zaczna jezdzic na czyms takim, to chinczycy uruchomia produkcje i trafi to rowniez do nas ... to proste ... nie bede sie tym podniecal bo mi trakcja pojdzie i sztywnosc twardosci
Oby tylko chińczycy tego nie produkowali, bo przkeonasz się co to znaczy rower 29" ważący np. 18 kg zupelknie nie zwrotny itp. i wtedy juz napewno wszyscy będą mysleli, że wszytskie takie są.
Cytuj:
Co do pana, panie strażnik Teksasu mam 2 rower na kołach 24" ( NS Metropolis) wiec po co mam sie przesiadać, doskonale znam jego zalety jak i wady.
Czyli potrafisz sobie wyobrazić co mozna zyskać mając rower 29" w XC.
Cytuj:
Powtórze, nie twierdze ze kola 29 sa be, ale na Boga wszystko jest dobre w scisle okreslonym zastosowaniu. Znasz pan powiedzenie ze "jak cos jest do wszystkiego to jest do niczego"?. Nie mozna tu mowic o krolowaniu jednego rozmiaru nad innym w kazdych warunkach. Nie ma srednicy idealnej do wszystkiego.
Zgadza się jak juz parę osób pisało do Dirtu, trików lepiej uzywać 24" 29" są lepsze od 26" w XC, ALL Mountain i FR/DH - oczywiście jeżeli zastosujemy odpowiednie piasty, kołnierze, szprychy, opony amortyzatory. Poprostu skala, powiększamy nie tylko sąmą obręcz ale wszelkie elementy koła
Cytuj:
W USA koła 26 sa dla dzieci.
to złośliwe powiedzenie rowerzystów 29" na 26" kiddy wheels :D

Cytuj:
bełkot czasopism w których jak ogólnie wiadomo chwali się to za co ktoś więcej zapłaci - także czekam na relację i wrażenia osobiste z jazdy rowerkami na 29" kołach
Nic co napisałem nie pochodzi z żadnego czasopisma! Cała wiedzę zaczerpnąłem z podanego już źródła. Są to opinie ludzi, którzy na takich rowerach jeżdżą
Nie czekaj tylko sam poczytaj, popytaj. Niechaj nie ja będę dla ciebie wyznacznikiem, autorytetem, warunkiem dalszego zainteresowania w kwestii 29" wszystkie potrzebne przeglądy, testy porównania znajdziesz w języku angielskim na MTR.COM/29ER .
Tam jest mnóstwo zawodowych zawodników, których życiem jest rower. Ponadto uczciwie zarabiają normalne pieniądze (nie jałmużnę jak w Polsce , co ledwie na jeżdżenie i czynsz wystarczają) i posiadają po 3 -5 takich maszynek od XC aż po lekki FR, jeździli na wielu, przerabiali amortyzatory DH 26" na FR 29" i są w tym względzie znacznie bardziej obyci niż ja. Ja będę mieć jeden taki rower i z żadnym innym 29" go nie porównam. Tam niektórzy mają po kilka rowerów i np. szafę opon (było takie zdjęcie na forum). Ich wrażenia będa znacznie dokładniejsze niż moje po jednym dniu przejażdżek. Jeżeli nie dowierzasz w te zalety 29" to znajdziesz tam wątek coś w stylu "Convince me for 29er" i tam wszystkiego się dowiesz, także porównań ci tam dostatek, testów amorków. Generalnie wszystkiego.

Cytuj:
Pewnie poszukaj pan sobie co robi JOSH BENDER na kołach 26 jak pan taki obeznany w riderach z USA
Zerknij co robi Lance - zawodnik z pierwszej 5ątki FR/ DH na Lenz Behemoth (trza być zarejestrowanym by ujrzeć zdjęcia), wszak zapodam je tutaj na forum. http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=107647
Zdjęcia Lance'a podczas testów Behemoth 2 lata temu.
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Cytuj:
Przeciez walnąć 4 razy dropa (ok 6 piętro w naszych wieżowchach) to dziecinada bo ma koła 26. Gdyby miał 29 byłby pro?. Nie.

Tak, skoro Lance robi to samo na 130mm skoku amorka i ramy co na swojej 26-óstce z 203 mm skoku to chyba daje do myślenia.

Pamiętajcie o tym, że Obrazek

Łacno żdziebko inszych zdjęć:
Kona 29"
Obrazek

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Jazda całodzienna
Obrazek
Rawka z opona Bontrafer
Obrazek
Tutaj o tym jak bardzo kiddy wheel wymięka, czyżby rowerek dziecinny?
Obrazek
To koło 29" i 26"
Obrazek
i zadkami
Obrazek

Kolarka maleje
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Titus
Obrazek

Zawody 29
Obrazek

Rama Lenz Behemoth
Obrazek
White Brothers 130mm + koła
Obrazek
Zdjęcie mówi samo za siebie 29" moze byćdo skoków i dirtu :)
Obrazek
Skoki na sztywniaku
Obrazek

Obrazek
Na wycieczkę
Obrazek

Cacuszko Niner Rip 120mm skoku
Obrazek Obrazek Obrazek Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Na wycieczkę
Obrazek

Spider 29" na czarno- wygląda groźnie
Obrazek
Dla nie dowiarków 4 calowe opony
Obrazek Obrazek Obrazek
Obrazek



Ot przypadkowo znalazłem kolejne opinie o Spider 29"
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=286555
Wystarczy znać angielski. Gość sprzedaje wszystko co związane z 26" i słusznie.

nastepny link
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=283957

http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=285869

Gary fisher HI-FI 29"
http://twentynineinches.com/2007/04/10/29er-sneak-peak-from-fisher/

Uwaga o to wygrana na 29erze
http://forums.mtbr.com/showthread.php?t=283411

http://www.cyclingnews.com/mtbphotos.php?id=/photos/2007/mar07/NORBA_1_07/NORBA_1_071/JD_phxnorba07001

http://www.velonews.com/race/mtn/articles/11964.0.html
i inne wspaniałe pozycje:

-Travis Brown was 7th, I think. He was reportedly on a 29er.
-Brian Fuentes (team Waltworks!) was 18th. He said the 29er/Actiontec fork combo performed brilliantly, though he didn't feel he rode well and hopes for better results in the SuperD and XC.
-Nat Ross was somewhere in the top 30.
-Yuki Saito (Japanese pro) was also in the top 30 on his new Waltworks 29er.

Teraz już wierzycie ? ;)

Tutaj jest demonstracja http://www.fisherbikes.com/fisher101/index.asp wybierzcie 29” Wheels i dumając obejrzyjcie. Owy misio jest przesłodki
Geometria Genesis 1.0 http://mikesbikes.com/itemdetails.cfm?action=feature&ID=1200&features=2036


Obrazek

Stumpjumper 29"
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Z wygranej na 29” zdjęcie

Obrazek

Spider 29” zadek
Obrazek

Obrazek

Mavic CrossMax 29" + Hutchinton Tubeless
Obrazek

Obrazek

5.5 29" Intense + Manitou 120mm

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Nowe zdjęcia
Obrazek

Nowy Niner do XC maratonów full z Mavicami Crossmaxami i Hutchinson Tubeless
Obrazek

Gray fisher HI-FI 29"
Obrazek

Bianchi
Obrazek

Możliwość duzych kół zasię
Obrazek

Zawody na 29" zasię
Obrazek

Nowe opony
Obrazek

Obrazek

David Turner Sultan
Obrazek

Mavic CrossMax + Hutchinton tubeless 29"
Obrazek

Ponownie Crossmax
Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


Niner Jet 9 Ful waga 10,45 kg !!!

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Cannondale 29" 9 kg
Obrazek

I wygrana przez kobietę na 29"
Obrazek

Cytuj:
Być może rowery 29 cali nawet są lepsze
Mozesz je za darmo przetestować
Cytuj:
, ale nie sądzę, żeby przyjęły się w Polsce, może za kilka lat...
Jesteśmy w UE czemu mamy czekać kilka lat?
http://www.twentyniner.ch/forum/ Znasz niemiecki tutaj masz szwajcarskie forum a tutaj francuskie http://twentyniner.free.fr/spip/ Tam masz kawę na ławę kto i co produkuje. Esc-que tu parles francais?
Cytuj:
Kolarstwo to bardzo drogi sport i dobre 26" są wystraczająco kosztowne. 29" są pewną ciekawostką na naszym rynku
Nie prawda rozmawiałem z wieloma sprzedawcami, co kiedyś mieli wyąłcznie GF 29" w sklepie a nikt na nie zwracał uwagi, a wina leży po stronie sprzedawców co nie potrafili wytłumaczyć, iz pod 29" mozna podłączyć opony krosowe i śmigac po szosie to ten sam rozmiar 622mm. Oni jedynie otrafili mówić "nikt niekupował" , a sami nigdy na takim rowerze nie siedzieli.
Nie 630 ani 635 ani 642 i 647mm - takie tez kiedyś były. Gdybym 29era nazwał "terenowy kros" to byś kupił?

Cytuj:
i przy tej ilości sprzedaży
Jakiej sprzedaży? W Krakowie nie ma ani jednego roweru 29" zatem nikt ich nie potestuje, nikt nie przekona się o jego zaletach, nikt nie będzie jeździł na maratonach, ani nikt nie przekona do niego kumpli, a za to będą sie tworzyć mity i legendy o tym jak bardzo to 29" nie nadaje się do niczego.
Wszyscy jeno piszą "Sadzę, ze" albo "Myślę, ze" a nikt nie napisał testowałem np. Ventana El Ray fula 80mm skoku i jeździ się na nim tak a tak, a na Lenz Leviathan fulu 80mm z White bros. 80mm zajałem bardoz dobra pozycję w Xc wyścigu.
Przeprowadziłem taką rozmowę w Secesji. tylko jeden sprzedawca potrafił znaleźć mi Mavici 622mm zrobione dla górali nie dla trekkingów i chwała mu za to, za to inni głupi jak but. A mechanik to już masakra rozumiał jak mu porównywałem różnicę miedzy 24 a 26" a między 26 a 29 nie potrafił pojąć.

Mówił " tam gdzie ja podjadę na 26" to zaden 29" nie podjedzie"
Bzdura
albo " 29" po co to komu, z każdą oponą pojadę lepiej na 26"
Bzdura, żadną opona nie wydłuzymy kontaktu koła z podłozem, możemy go jedynie poszerzać.
"nie ma części pod 29"
Bo ich państwo nie sprowadzacie i dlatego rowerzyści nie moga się przekonać o zaletach dużych kół. I mniej wiecej tak rozmowa przebiegała. Dno.
Cytuj:
będą bardzo drogie, nie mówiąc już o częściach zamiennych.
W detalu nie White Brothers ma amortyzatory w około 2 tys zł BIKESTUFF.PL , a najlepsze 26 i 29" mają podobne ceny Tylko GF jest droższy od dziecięcych kołeczek 26"
Cytuj:
ale myślę, że na taki rower zdecyduje się ktoś, kto chce się wyróżniać za wszelką cenę.
Otóż nie, jest to normalny rower górski, tak samo mamy koła 24, 26 to czemu nie 28/29? W USA 29 pomału dorównują 26" wiem to od importera White Brothers.
Jak idę do sklepu i biore za soba np. kumpla 203cm i kupujemy spodnie to ja szukam na swój rozmiar, a on na swój i oboje mamy takie same spodnie, czemu nie może tak być z rowerami?
Jeździmy na tak różnych osprzętach, sztycach, wspornikach, damperach, oponach i kołach to czemu na Boga nie mogę sobie wybrać również rozmiaru koła? Ja w sklepie mówię, że wolę 29" a sprzedawca patrzy na mnie jak na idiotę i wciska mi 26" a ja zbijam w 2 minuty wszytskie jego mity i legendy odnośnie 29".
Już padł pomysł bym otowrzył sklep z 29" to odpowiadam - bardzo chętnie uczynię to w Niemczech czy Francji , gdzie sporo już ludzi na tym jeździ i stać ich na nie.
A tutaj gość próbujący sie wcisnac na 26" kółeczka
Obrazek
A moze ktoś mu poleci ramę 25" ?
http://img250.imageshack.us/my.php?image=yu1vp8.jpg Zamkną go za pedofilstwo w postaci zabierania dzieciom rowerów.

Amortyzatory, a konkretnie offsety.
Znając już specyfikę 29erów, by nie dochodziło do tarcia opony o but w 29 calowych amorkach stosuje się dłuższy offset zamiast 38 to do 53mm by oddalić koło o te milimetry i zwiększyć zwrotność roweru. Im większy offset tym koło będzie miało mniejszy kontakt z podłożem (wszak wciąż większy niż przy 26”) i zwiększy to sterowność roweru. Amortyzatory Foxa 29|” mają chyba około 51 mm offsetu.

Kiedy używać takiego offsetu?

- Wtedy, kiedy ocieramy oponą o but przy odpowiednio dobranej ramie lub/i
- Kiedy kąt nachylenia główki ramy jest większy niż 73 stopnie . Przy zbyt małym np. 70 stopni cudów to nie zdziała bo taki 29er już jest krową od samego projektu.


Dodatkowo prosze o przeczytanie uzupełnienia
http://web.archive.org/web/200212181203 ... y=features
i tutaj
2 post od góry http://29cali.forka.info/viewtopic.php?t=4
i tutaj mamy praktyka
http://www.rowerowanie.pl/forum/viewthr ... read_id=76
i jeszcze propagacja 29"
http://groups.google.pl/group/pl.rec.ro ... 0bcb3bf21c
Życze miłej laktury


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 kwi 2007, 04:51 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 21 lis 2005, 07:16
Posty: 422
Lokalizacja: Klucze
Chuck, czy istnieje jakieś forum, na którym byś nie lobbował za 29er :|


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 kwi 2007, 14:51 

Dołączył(a): 28 paź 2005, 07:08
Posty: 812
...kupa informacji tworząca strasznie nudny klimat... Trzeba się zmusić do przeczytania... A temat swoją droga bardzo ciekawy.


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 27 kwi 2007, 20:15 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 26 lut 2005, 23:36
Posty: 1217
Lokalizacja: 49°55'N 19°01'E
Aż trudno przewinąć ten post nie mówiąc już o przeczytaniu. Na początku było nawet ciekawie, potem szukałem końca i trudno i było przewinąć aż się kółko na myszce zagrzało.

_________________
Obrazek


Gora
 Zobacz profil WWW  
 
PostNapisane: 18 maja 2007, 14:01 
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2005, 20:09
Posty: 197
Lokalizacja: Zawiercie
...dopiero teraz się na to natknąłem. W sumie ok. tylko scroll w myszce do wymiany :P


Gora
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 wrz 2007, 23:40 

Dołączył(a): 26 kwi 2007, 23:02
Posty: 18
Rzeknę tylko tyle updaty robię tutaj http://rowerowanie.pl/readarticle.php?article_id=98 i pod koniec artykułu znajdizecie także ten link http://www.rowerowanie.pl/forum/viewthr ... read_id=76
Nalezy wsyztsko od dechy do dechy przeczytać, bo 29ery nadchodzą bądźcie gotowi do ich przyjęcia ;) :mrgreen:


Gora
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utworz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 7 ] 

Teraz jest 07 maja 2025, 18:03


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkownikow i 8 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątkow
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postow
Nie możesz usuwać swoich postow
Nie możesz dodawać załącznikow

Szukaj:

Informujemy, iż forumjurajskie.pl w celu zapewnienia pełnej funkcjonalności używa pliki cookies.
Więcej informacji na ten temat w linku: Polityka prywatności

Wydawnictwo

Kajakiem

Sklep Arsenał

Jura Paintball Silesia

JuraInfo.pl - noclegi na Jurze


ForumJurajskie.pl służy pogłębianiu wiedzy o Wyżynie Krakowsko-Częstochowskiej, oraz okolicznych regionach m.in. Obniżeniu Górnej Warty, Jurze Wieluńskiej, Progu Lelowskim, itd.
Poruszane jest tu całe spektrum zagadnień związanych z historią, etnografią, kulturą, środowiskiem przyrodniczym, oraz turystyką i krajoznawstwem obszaru Jury Polskiej.
Możesz zaprezentować jurajskie zdjęcia, zapytać o bazę noclegową, wybrać najciekawszą trasę wycieczki, czy też dowiedzieć się o mniej znanych miejscach.

Właściciel ForumJurajskie.pl / JuraPolska nie bierze odpowiedzialności za treści zamieszczane na forum przez użytkowników,
jednocześnie zastrzega sobie prawo do usunięcia wpisów naruszających zapisy regulaminu forum.
Kontakt z administratorem forum - zobacz tutaj.



Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL