AST Odyseja Wiosenna 2010W dniach
10 i 11 kwietnia 2010 r. krakowskie
Wydawnictwo COMPASS organizuje kolejną już -
VIII - edycję zawodów pod nazwą "
ODYSEJA". Tym razem areną zmagań będzie malownicza Jura Krakowsko-Częstochowska, a bazą zawodów Olkusz. Miasto to leży w odległości 35 km na północny-zachód od Krakowa. W kolejnych edycjach zawodów organizatorzy starają się wybierać rejony o najwyższych walorach terenowych i turystycznych. Nazwy wcześniejszych "Odysei" mówią same za siebie: Jurajska, Ciężkowicka, Świętokrzyska, Kłodzka czy Niepołomicka. Dzięki odpowiedniemu umieszczeniu punktów kontrolnych zawodnicy w czasie jazdy zobaczą wiele lokalnych atrakcji turystycznych i poznają okolice, w których rozgrywany jest maraton. A tereny wokół Olkusza: od Ogrodzieńca przez Wolbrom, Skałę i Sławków aż po Trzebinię i Krzeszowice to jeden z najpiękniejszych i najciekawszych obszarów Jury Krakowsko-Częstochowskiej do eksplorowania na rowerze. Zapewniają także odpowiedni stopień trudności technicznych, tak aby każdy z zawodników miał satysfakcję z ukończenia imprezy.

"
Odyseja Wiosenna 2010" będzie dwudniowym
Maratonem Rowerowym na Orientację, w którym startują dwuosobowe zespoły. Jest to świetna okazja dla wszystkich - także zupełnych nowicjuszy - na wzięcie udziału w zawodach rowerowych o nietypowej specyfice. Nie ma tu oznaczonej trasy, jest tylko mapa z zaznaczonymi punktami kontrolnymi, które trzeba odnaleźć w terenie i zaliczyć. Kolejność zaliczania i przejechana trasa zależą tylko od członków zespołu. Osoby nieco słabsze "rowerowo" mogą swoje szanse zwiększyć dobrą nawigacją i na odwrót. Dzięki temu, jak co roku, toczyć się będzie bardzo ciekawa rywalizacja zarówno o zwycięstwo jak i o ukończenie imprezy.
Zadaniem zawodników będzie pokonanie podczas dwudniowych zawodów trasy wyznaczonej w terenie w postaci punktów kontrolnych, zaznaczonych na turystycznej mapie w skali 1:50 000. Organizatorzy proponują trzy trasy dostosowane wymaganiami nawigacyjnymi i kondycyjnymi do zróżnicowanych umiejętności uczestników:
-
Orienteering Maraton – trasa adresowana do „rajdowców”, miłośników MTBO, uczestników imprez na orientację, stosunkowo trudna pod względem nawigacyjnym, o łącznej długości ok. 175 km
-
MTB Maraton – trasa adresowana do uczestników maratonów rowerowych, bardzo łatwa pod względem nawigacyjnym, oparta o szlaki turystyczne i główne szlaki komunikacyjne o łącznej długości ok. 200 km
-
Rekreacyjna – krótka trasa adresowana do początkujących i mniej zaawansowanych rowerzystów, pod względem nawigacyjnym bardzo łatwa, o łącznej długości ok. 100 km.
Zarówno trasę MTB Maraton jak i Rekreacyjną bez większych problemów pokonają osoby korzystające z map turystycznych podczas zwykłych wycieczek pieszych czy rowerowych.
***
OrganizatorTST COMPASS
30 - 084 Kraków, ul. Podchorążych 3
tel./fax (0-12) 626 14 36
http://www.compass.krakow.pl/odysejabiuro@compass.krakow.plTermin i MiejsceZawody Wiosenne: 10-11 kwietnia w Olkuszu, teren rywalizacji: Jura Krakowsko-Częstochowska
Forma zawodówZadaniem uczestniczących w zawodach 2-osobowych zespołów będzie pokonanie w jak najkrótszym czasie trasy wyznaczonej w terenie w postaci punktów kontrolnych i zaznaczonych na turystycznej mapie. Droga pomiędzy nimi jest dowolna, a jej wybór należy do uczestników. Zawody rozgrywane będą podczas dwóch kolejnych dni: sobota -niedziela.
Uczestnictwo W zawodach mogą uczestniczyć 2-osobowe zespoły.
Warunkiem dopuszczenia do startu jest ukończenie 16 lat.
Osoby niepełnoletnie (16-17 lat) mogą startować jedynie w zespole z osobą pełnoletnią i za pisemną zgodą rodziców (opiekunów) na udział w zawodach.
TrasyDostosowując wymagania nawigacyjne i kondycyjne trasy do zróżnicowanych umiejętności uczestników oferujemy 3 trasy:
Orienteering Maraton – trasa adresowana do „rajdowców”, miłośników MTBO, uczestników imprez na orientację. Trasa podobna do poprzednich edycji, choć nieco trudniejsza pod względem nawigacyjnym, z fragmentami tras z nawigacją szczegółową w oparciu o mapy do BNO (Biegów na Orientację)
Długość trasy: Etap 1 – około 100 km, Etap 2 – około 75 km
MTB Maraton – trasa adresowana do maratończyków. Trasa również wyznaczona w postaci punktów kontrolnych, ale bardzo łatwa pod względem nawigacyjnym, oparta o szlaki turystyczne i główne szlaki komunikacyjne. Punkty kontrolne zlokalizowane będą na szlakach turystycznych, skrzyżowaniach ewidentnych dróg i ścieżek.
Długość trasy: Etap 1 – około 120 km, Etap 2 – około 80 km
Rekreacyjna – trasa adresowana do początkujących i mniej zaawansowanych rowerzystów. Pod względem nawigacyjnym również bardzo łatwa.
Długość trasy: Etap 1 – około 60 km, Etap 2 – około 40 km
Zarówno trasę MTB Maraton jak i Rekreacyjną bez większych problemów pokonają osoby korzystające z map turystycznych podczas zwykłych wycieczek rowerowych.
Kategorie i klasyfikacjaNa trasach Orienteering Maraton i MTB Maraton będzie prowadzona klasyfikacja:
- MIX - zespół mieszany (mężczyzna i kobieta lub 2 kobiety, bez względu na wiek)
- MM - mężczyźni (bez względu na wiek)
- MW - mężczyźni weterani (suma wieku zawodników min. 90 lat)
Na trasie rekreacyjnej - jedna klasyfikacja bez podziału na wiek
Klasyfikacja Podstawą klasyfikacji zespołu jest czas pokonania trasy; wygrywa ten zespół, który uzyska najlepszy czas. Na pokonanie trasy zostanie wyznaczony limit czasu. Za przekroczenie limitu doliczane będą minuty karne.
Za brak punktu kontrolnego będą również doliczane minuty karne, przy czym warunkiem sklasyfikowania zespołu jest zaliczenie minimum 50% punktów znajdujących się na trasie poszczególnych etapów.
Zadaniem uczestników zawodów będzie pokonanie trasy wyznaczonej w terenie w postaci punktów kontrolnych zaznaczonych na turystycznej mapie. Droga pomiędzy nimi jest dowolna, a jej wybór należy do uczestników.
Klasyfikacja łączna (po dwóch imprezach)
Klasyfikacja łączna sporządzona zostanie na podstawie sumy punktów zdobytych w dwóch edycjach (wiosennej i jesiennej) na poszczególnych trasach. Punkty będą przyznawane wg. następującej zasady: za ostatnie miejsce 1 pkt, za przedostatnie miejsce 2 pkt, za 3 miejsce od końca 3 pkt, itd.
Punkty kontrolne i potwierdzenie punktówPunkty kontrolne (PK) to biało-pomarańczowe lampiony rozwieszone w terenie. Punkty zespoły samodzielnie potwierdzają na kartach startowych. Zespoły otrzymują karty w biurze zawodów i wożą ze sobą w czasie trwania zawodów. Na każdym punkcie kontrolnym zespół musi pojawić się w komplecie. Dla trasy MTB Maraton i Rekreacyjnej punkty kontrolne zlokalizowane będą na ewidentnych obiektach terenowych typu: skrzyżowanie dróg, szczyt górki, rozwidlenie szlaków. Ich odnalezienie nie powinno stanowić problemu dla średnio zaawansowanego turysty rowerowego. Trasa między punktami wg. optymalnego wariantu prowadzić będzie drogami asfaltowymi, szutrowymi i leśnymi.
MapaZawody zostaną rozegrane przy użyciu specjalnego wydania mapy turystycznej (kolorowej) w skali 1 : 50 000 wyd. Compass. Na trasie MTB Orienteering fragmenty trasy wyznaczone będą na mapach do biegu na orientację w skali 1:15 000. Mapy zabezpieczone będą w workach foliowych.
Program zawodówPiątek:
- godz. 17 - 23 - przyjmowanie uczestników w biurze zawodów.
Sobota:
- godz. 7 - 9 - przyjmowanie uczestników,
- godz. 10 - START masowy,
- godz.18 - zamknięcie mety
- godz.19 - biesiada przy ognisku
Niedziela:
- godz. 8 - START pierwszych zespołów,
- godz. 9 - START masowy,
- godz. 15 - zamknięcie mety,
- godz. 16 - ogłoszenie wyników.
STARTEtap I - Godz. startu: 10.00.
Rodzaj startu: masowy, tj. wszyscy uczestnicy startują jednocześnie.
Etap II - Godz. startu: 8.00.
Rodzaj startu: handicapowy, tj. zespoły ruszają na trasę pojedynczo, zgodnie ze stratami czasowymi do prowadzącego zespołu po pierwszy etapie. Lider rusza na trasę jako pierwszy. W starcie handicapowym wezmą udział zespoły, które po pierwszym etapie będą miały stratę nie większą niż 60 minut. Pozostałe zespoły startują razem o godz. 9.00.
ZgłoszeniaZgłoszenia zawierające: imię i nazwisko, rok urodzenia, kategorię, adres, nazwę zespołu/klubu - należy przesłać najpóźniej na 10 dni przed zawodami, tj. do 31 marca 2010 r.
Formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie:
http://www.compass.krakow.pl/odyseja/Opłata startowaWpisowe za jedną edycję zawodów wynosi:
50 zł od osoby (100 od zespołu) płatne do 10.03.2010 r. Kobiety i młodzież do lat 18 - obniżona opłata w wysokości 35 zł.
60 zł od osoby (120 od zespołu) płatne do 31.03.2010 r. Kobiety i młodzież do lat 18 - obniżona opłata w wysokości 40 zł.
75 zł od osoby (150 od zespołu) zgłoszenie i płatność w dniu zawodów. Kobiety i młodzież do lat 18 - obniżona opłata w wysokości 50 zł.
W przypadku jednorazowej wpłaty za dwie edycje w terminie do 31 marca 2010 r. wpisowe wynosi 80 zł od osoby (160 od zespołu), kobiety i młodzież – 60 zł.
Wpisowe nie obejmuje kosztów zakwaterowania.
- Wpłaty z imieniem, nazwiskiem, dokładnym adresem i nazwą zespołu należy dokonywać przelewem bankowym na konto:
TST COMPASS
30 - 084 Kraków, ul. Podchorążych 3
Kredyt Bank III O/Kraków 65 1500 1979 1219 7001 2946 0000
Z dopiskiem "Odyseja"
NagrodyW poszczególnych edycjach w kategoriach (z podziałem na trasy):
- puchary za zwycięstwo
- dyplomy i nagrody rzeczowe za m.1-3
W klasyfikacji łącznej:
- nagrody główne na trasach Orienteering i MTB (klasyfikacja ogólna, bez podziału na kat.)
- nagrody rzeczowe w kategoriach (zdobycie nagrody głównej wyklucza otrzymanie nagrody w kategorii)
Więcej informacji oraz zgłoszenia na stronie:
http://www.compass.krakow.pl/odyseja

***
MTBO, czyli Rowerowa Jazda na OrientacjęHistoria MTBOMTBO (ang. Mountain Bike Orient) powstało jako oczywista ewolucja Biegu na Orientację i od niego przejęło główne założenia. Takie biegi rozgrywane są już od końca XIX wieku. Początkowo była to dyscyplina wojskowa, ale szybko się „ucywilizowała”. Kolebką orienteeringu jest Skandynawia i tam do dzisiaj są one najpopularniejsze. Jednak idea zawodów rozprzestrzeniła się szybko na cały świat.
Formuła zawodówZawody tego typu polegają na tym, żeby jak najszybciej na podstawie specjalnej mapy znaleźć punkty kontrolne rozmieszczone w zróżnicowanym terenie. W rowerowej odmianie nie biegamy tylko jeździmy na rowerze, najczęściej górskim. W Polsce w Rowerowej Jeździe na Orientację rozgrywane są: Mistrzostwa Polski (MP), Indywidualny Puchar Polski (IPP), Drużynowy Puchar Polski (DPP), Grand Prix Polski (GPP), Puchar Polski w Maratonach (PPM), Puchar Najmłodszych (PN), Ogólnopolski Turniej Uczniowskich Klubów Sportowych (OTU).
Rowerowa odmiana „orientacji” jest u nas jeszcze młodą dyscypliną i od organizatora w dużym stopniu zależy, jak zawody będą wyglądały. Najczęściej trwają jeden lub dwa dni i biorą w nich udział zawodnicy samodzielnie lub dwuosobowe zespoły. Aby rywalizacja była sprawiedliwa organizator wprowadza podział według płci i wieku uczestników. W „Odysei” startują zespoły dwuosobowe i do wyboru są trzy typy trasy: długa z trudniejszą nawigacją, bardzo długa z łatwą nawigacją oraz krótka z łatwą nawigacją. Długość dystansu organizator określa w przybliżeniu, gdyż - to właśnie jedna z największych zalet tego typu zawodów – rzeczywisty dystans zależy od trasy obranej przez każdy z zespołów. „Odyseja Wiosenna 2010” będzie trwała dwa dni. Pierwszy z nich to zawody typu scorelauf, czyli zaliczanie punktów w dowolnej kolejności. W drugim kolejność będzie narzucona przez organizatora, a zespoły wybierają tylko trasy dojazdowe do kolejnych PK. Ze względu na duże zaplanowane dystanse „Odyseję 2010” trzeba nazwać Maratonem w Rowerowej Jeździe na Orientację.
Punkty kontrolne (PK)Punkt kontrolny to jakieś charakterystyczne miejsce w terenie, które zawodnicy muszą odnaleźć w czasie jazdy. W przypadku biegu na orientację są to szczyty gór, skrzyżowania dróg, wieże, kapliczki itp. Natomiast w przypadku zawodów rowerowych punkty kontrolne zawsze zlokalizowane są przy ścieżkach i drogach. Nie są one nigdy „chowane” przed zawodnikami, czyli nie trzeba ich szukać w najgęstszym lesie, w krzakach czy w głębokich parowach. Każdy PK jest zawsze oznaczony tzw. „lampionem” i kodem lub numerem punktu. Kształt lampionu stanowi graniastosłup o podstawie trójkątnej i boku o wymiarach 30 x 30 cm, który jest podzielonym wzdłuż przekątnej na górną białą i dolną jaskrawopomarańczową część. Lampion zawieszony jest na specjalnym stojaku lub na gałęzi, płocie itp.
Przy lampionie umieszczone jest to, co na PK najważniejsze – coś co potwierdzi obecność w tym miejscu. System potwierdzania może być prosty i tradycyjny (papierowy) lub elektroniczny. W pierwszym przypadku - stosowanym także podczas "Odysei" - zespół na starcie dostaje od organizatora kartę startową, podzieloną na kratki przyporządkowane poszczególnym PK. Zadaniem zespołu jest odbicie specjalnym dziurkaczem (tzw. perforatorem) unikalnego kodu (na każdym PK innym) w odpowiednich kratkach. Dzięki temu na mecie sędziowie mogą sprawdzić czy wszystkie PK zostały zaliczone. Na prestiżowych zawodach coraz częściej spotyka się elektroniczne systemy zaliczania punktów. W tym przypadku zespół wyposażony jest w niewielkie urządzonka (czipy), które wystarczy na momencik umieścić w specjalnej bazie na PK. W czipie zostaje zapisana informacja o czasie pobytu na PK. Na mecie odczytuje się zawartość pamięci czipa, natychmiast otrzymując wszystkie potrzebne informacje.
MapaAby można w ogóle było znaleźć punkty kontrolne potrzebna jest specjalna mapa. Dla potrzeb rowerowej odmiany orienteeringu stosuje się specjalne mapy z oznaczeniami przejętymi z zawodów biegu na orientację lub zwykłe turystyczne mapy z zaznaczonymi PK. Skala map specjalnych zaczyna się od 1:3'500, przez 1:5'000, 1:10'000, 1:15'000 po 1:20'000. Mapy turystyczne mają najczęściej skalę 1:50'000. Im większa skala mapy tym więcej szczegółowych informacji możemy z niej wyczytać. Jednak już mapa w skali 1:50'000 zapewnia wystarczającą ilość szczegółów i umożliwia bezproblemowe odnajdywanie punktów charakterystycznych w terenie oraz tych z terenu na mapie. Najważniejszymi informacjami zaznaczonymi na mapie są lokalizacje Punktów Kontrolnych. Są one oznaczane jako okrąg o średnicy 6 mm, którego środek dokładnie wyznacza miejsce ustawienia punktu kontrolnego. Kolejne punkty są ponumerowane i mogą być połączone ze sobą liniami prostymi, gdy kolejność ich zaliczania jest narzucona przez organizatora. Na mapie zawsze podana jest jej skala oraz cięcie warstwicowe, czyli różnica wysokości, na jakiej wykreślono dwie sąsiednie warstwice (brązowe linie na mapie). Symbolem określającym cięcie warstwicowe jest litera "e" (łac. equidistant). Zazwyczaj stosuje się e = 5 m, a w terenie bardziej płaskim e = 2,5 m. Dodatkowo na mapie może być umieszczona legenda opisująca użyte kolory i oznaczenia, klasyfikacja szlaków rowerowych według ich szerokości i przejezdności, wykaz lokalizacji PK (np. 1 – skrzyżowanie dróg, 2 – róg lasu, 3 – szczyt wzgórza itp.), kolejność zaliczania PK i inne informacje.
Bardzo ważne jest to, że oznaczenia i kolory używane w specjalnych mapach do BNO i RJnO różnią się od tych, które stosowane są na mapach turystycznych. Odpowiednie kolory oznaczają przejezdność i przebieżność danego terenu. I tak np. las oznacza się aż czterema kolorami: od białego (las o zwykłej przebieżności), przez jasno-zielony (las o utrudnionej przebieżności), zielony (las o złej przebieżności) aż po ciemnozielony (las o bardzo złej przebieżności). Kolorów żółtych w połączeniu z odpowiednim kratkowaniem używa się do oznaczania terenów otwartych i półotwartych, a ciemnozielony oznacza teren zabudowany. W mapach do RJnO uzywa sie praktycznie 4 kolorów ; biały - las, zielony - gesty las, żółty - przestrzeń otwarta ( pola, łąki, nieuzytki, itp), niebieski - obiekty wodne
Zawodnicy otrzymują mapy dopiero na minutę przed startem. Muszą wtedy błyskawicznie zapoznać się z trasą, wybrać drogę dojazdową do pierwszego punktu, a w przypadku zawodów scorelauf zdecydować o kolejności zaliczania punktów.
"Odyseja 2009" zostanie rozegrana przy użyciu specjalnego wydania mapy turystycznej (kolorowej) w skali 1:50'000, stanowiącej fragment mapy “Jura Krakowsko-Częstochowska” Wydawnictwa Compass.
SprzętOczywiście rower i obowiązkowo kask. Natomiast do sprzętu specjalnego używanego w czasie RJnO należą kompas i mapnik. Bez kompasu niemożliwe jest orientowanie mapy względem kierunku północnego. Drugim bardzo ważnym elementem wyposażenia jest mapnik. Musi on ułatwiać częste i bezproblemowe „czytanie” mapy a równocześnie ochraniać ją przed potarganiem i zamoczeniem. Prostszy i tańszy jest „miękki” mapnik wieszany na szyi lub na kierownicy. Takie rozwiązanie ma dwie wady: żeby coś zobaczyć trzeba oderwać jedną rękę od kierownicy a mapa nie może być na bieżąco orientowana zgodnie ze zmianami kierunku jazdy. Obie te wady likwiduje specjalny mapnik mocowany na kierownicy. Ma on sztywną tackę zabezpieczającą mapę przed wodą i uszkodzeniami. Dodatkowo tacka ta jest obracalna i daje się łatwo ustawiać, dzięki czemu cały czas mapa może być zorientowana zgodnie z kierunkiem jazdy.